Avans 24 uur wakker voor Serious Request

Terwijl de meeste acties voor Serious Request 2015 nog verzonnen moeten worden, staan de Bredase studenten van Forensische Laboratoriumonderzoek (FLO) al in de startblokken voor hun Forensathon. Op 16 september zullen zij 24 uur lang op school zijn om geld in te zamelen voor het goede doel.

Ze zijn een beetje vroeg met hun actie voor Serious Request, maar toch hebben de FLO-studenten er veel zin in. Zij zijn dan ook volop bezig om familieleden en vrienden over te halen hen te sponsoren. Initiatiefnemer en FLO-docent Kay Michiels vertelt over hun reden om actie te voeren. ‘Het doel van Serious Request dit jaar, onderwijs voor jongeren in conflictgebieden, is perfect om als onderwijsinstelling geld voor op te halen.’

Kay kwam op het idee voor de Forensathon via goede vriend Sven Preuss. Die geeft les op een middelbare school en hij heeft al een aantal jaar een 24-uur lesmarathon voor Serious Request gehouden. Het leek haar ontzettend leuk om dat idee ook met FLO  uit te voeren. ‘Daarnaast willen we een grote groep studenten hebben die meedoet en rooster technisch is het een drama als je activiteiten gaat spreiden.’

Wildlife Crime
De Forensathon staat geheel in het teken van Wildlife Crime: een vorm van dierenmishandeling. ‘Binnen ons onderwijs valt op dit gebied nog veel winst te halen. Ook op langere termijn is dit een richting die voor onze FLO-studenten heel interessant kan zijn’, aldus Kay Michiels over het thema.

Bijt
Tijdens de Forensathon zullen verschillende colleges plaatsvinden over Wildlife Crime. Zo zal de Engelse professor John Cassella van Staffordshire University via Skype vertellen hoe je aan de hand van tandafdrukken kunt bepalen van welk dier de bijt is. Maaike van den Ham, docent aan de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM), zal het hebben over de Beul van Twente en dierenmishandeling in Nederland. Een ander hoogtepunt van de Forensathon is de komst van Christiaan van der Hoeven, Wildlife Crime-fighter van het Wereld Natuur Fonds.

Naast de colleges is er een sportles van Bress, wordt een moordzaak opgelost en zal DJ Brasco aanwezig zijn om de studenten wakker te houden.

Serious Request
Het Glazen Huis staat dit jaar in Heerlen waar de dj’s van 3FM aandacht vragen voor arme jongeren in conflictgebieden zoals Syrië en Zuid-Soedan die niet naar school kunnen.

De Forensathon zal op 16 september beginnen om 9.00 uur en plaatsvinden aan de Lovensdijkstraat 63 in Breda.

Wil jij de FLO-studenten sponsoren? Dat kan door geld over te maken op rekeningnummer NL 31 RABO 0188917764 o.v.v. “2802/189999 sponsoring Serious Request” of door op 16 september geld in de pot te doen bij de receptie van Lovensdijkstraat 63.

Walter van Gils

Mooie actie, wel een nuance bij 'Binnen ons onderwijs valt op dit gebied nog veel winst te halen': in jaar 3 van FLO wordt heel nadrukkelijk de link gelegd met wildlife forensics, en studenten kunnen zich daar voorbereiden op een loopbaan in dit veld

2015-09-11 11:12:08