Geen getouwtrek op intro CMD in Den Bosch

De meeste eerstejaarsstudenten zijn tijdens hun intro bezig met sporten en spelletjes. Maar voor de nieuwe studenten van Communication & Multimedia Design (CMD) in Den Bosch zit touwtrekken, zaklopen en voetballen er niet in. Zij zijn namelijk al flink bezig met een opdracht die bij hun studie past.

Vandaag zaten er ruim negentig nieuwe studenten in Podium Azijnfabriek voor de introductie van CMD, waar ze werkten aan een opdracht die hen meteen met het werkveld confronteerde. Samen met het internetbureau Have A Nice Day Online ontwikkelde de introductiecommissie van CMD een opdracht waarbij de eerstejaarsstudenten moeten bedenken hoe er volgend jaar meer studenten voor hun opleiding geworven kunnen worden.

Intro-CMD-2015-max

Opdracht
De opdracht bestaat uit verschillende delen. Tijdens het eerste deel wordt de doelgroep bepaald. Daarna gaan de studenten, mede op basis van hun eigen ervaringen, kijken hoe CMD meer studenten kan werven. ‘Misschien willen mensen die gebeld worden over de opleiding wel dat liever dat er iemand bij hen thuis komt om ze over CMD te vertellen. Of misschien willen ze wel op een open dag met een Uber-taxi worden opgehaald’, vertelt Joris van Ekert, co-eigenaar en creatief directeur van Have A Nice Day Online. Als laatste kiezen de studenten een bestaand merk uit dat ze op een creatieve manier moeten verbinden aan hun opleiding.

Echte opdrachtgever
Gabri Heinrichs, docent en coördinator van de introductie, vertelt waarom CMD hun nieuwe studenten meteen aan het werk zet. ‘Wij willen dat de studenten in de eerste week meteen zien wat CMD inhoudt. Zij vinden het ook erg leuk om met echte opdrachtgevers te werken.’ Dat de studenten deze opdrachten ook liever doen, beaamt eerstejaarsstudent Jeroen. ‘Ik vind het erg leuk. Het is weer eens iets anders.’

Intro-CMD-2015(2)-max

Wedstrijdje
Morgen zullen de studenten hun ontwerp gaan presenteren nadat zij een korte mini-workshop presentatietechnieken hebben gehad. De eindresultaten worden gejureerd door een jury waar onder andere twee mensen van Have A Nice Day Online in zitten.

Van Ekert weet al waar hij vooral op gaat letten bij het jureren. ‘Het belangrijkste vind ik het out-of-the-box denken. Ik ben benieuwd hoe ze de opdracht hebben aangepakt.’ Als het jureren er eenmaal op zit, zal het winnende team een mooie prijs in ontvangst mogen nemen.