Geen saai wit leslokaal, maar muren van honingraat

Sinds het nieuwe studiejaar is Lovensdijkstraat 63 een speciale ruimte rijker. Op de tweede verdieping van het gebouw is een ontmoetings- en ontspanningsruimte te vinden. Die ruimte is voorzien van objecten van gebruikte en natuurlijke materialen zoals gymzaalvloeren en honingraatkarton.

De ruimte is niet zomaar op de schop genomen, maar met één van de doelen om het zo duurzaam mogelijk in te richten met natuurlijke of hernieuwbare materialen. Het moet de mogelijkheden laten zien van de Biobased Economy, een economie die niet gebaseerd is op fossiele brandstoffen maar op biomassa als grondstof. In plaats van gewone tafels is gekozen voor tafels die bekleed zijn met stukken van een oude gymzaalvloer. ‘Die is afkomstig van de Petrus en Paulus Basisschool in Breda. De gymzaal werd afgebroken en wij hebben met pijn en moeite de vloer eruit gewrikt. Daarom is hij ook hier en daar een beetje beschadigd,’ vertelt Margot Verwei van het Centre of Expertise Biobased Economy.

Geen steriel, wit leslokaal
De ruimte is bedoeld als ontmoetingsplek voor studenten, medewerkers en bezoekers. Er zijn verschillende zitplekken en een kleine vergaderruimte, die medewerkers van Avans kunnen boeken via de Outlook Agenda. ‘Er zitten regelmatig projectgroepjes te vergaderen. Het is immers een ander type omgeving dan de standaard projectruimtes; het voelt anders aan dan een steriel, wit leslokaal met alleen maar kale banken’, aldus Verwei.

biobasedhoningraat-max

Honingraatkarton
De wanden van honingraatkarton in het midden van de ruimte zijn bijzonder. Margot: ‘We wilden graag een afscheiding voor een intiem effect en daarvoor was honingraatkarton het passendst omdat de structuur erg sterk is.’ Verder lijkt de bar van rotsblok te zijn gemaakt, maar het is hennepdoek dat is ingesmeerd met biohars, een materiaal dat vaak gebruikt wordt in de Biobased Economy.

biobasedexpo-max

Geheim
Naast ontmoetingsplek is het ook bedoeld om regelmatig wisselende exposities te houden rondom Biobased Economy. Tot eind oktober gaat de expositie over de materialen waar de objecten in de ruimte van gemaakt zijn. ‘Waar de volgende expositie over gaat is nog geheim. Maar ik mag vast wel een tipje van de sluier oplichten. Het heeft iets te maken met natuurlijke kleurstoffen.’

Het Centre of Expertise Biobased Economy is een expertisecentrum van Avans dat werkt aan het bevorderen van de kennis van, onderwijs over en onderzoek naar Biobased Economy.