Goedkoop en kuilenvrij sporten voor Bredase studenten

Terwijl studenten van Avans deze zomer op vakantie gingen, stonden ze bij BRESS, het studentensportcentrum in Breda, niet stil. In deze periode is het sportcentrum gerenoveerd. Weg zijn de kuilen in de vloer, de te kleine ruimtes en de lelijke buitenkant.

De officiële opening is pas op 9 november, maar er kan al volop gesport worden bij BRESS. Na een renovatie in de rustige zomerperiode gingen de deuren van het sportcentrum op 24 september weer open. Volgens Lotte Puts, communicatiemedewerker van BRESS, was de renovatie hard nodig. ‘De buitenkant zag er niet aantrekkelijk meer uit en de fitnessruimte was verouderd, te klein en beschadigd.’

Extreem
Wat is er precies veranderd? De ruimtes voor de fitness en de danszaal zijn van plek veranderd waardoor de fitnessruimte nu drie keer zo groot is als voorheen. Daarom heeft BRESS extra apparaten aangeschaft, zoals nieuwe spinningfietsen, een climbmill en zwaardere gewichten. Daarnaast zijn beide ruimtes flink opgeknapt, waardoor in de nieuwe danszaal de kuilen, veroorzaakt door vallende gewichten, verdwenen zijn.

De make-over die de buitenkant van het gebouw heeft ondergaan is het extreemst. Dankzij de oranje met zwarte muren is de vernieuwde BRESS niet meer te missen. Lotte is zeer enthousiast: ‘Als je de buitenkant nu ziet, denk je: ja, daar wil ik naar binnen. Dat was vroeger niet zo.’

Onveranderd
De sportzaal van het studentensportcentrum, waar Avans regelmatig tentamens afneemt, is echter niet aangepakt. Peter van Lubeek, Sportcoördinator van BRESS, legt uit waarom niet. ‘Het was niet nodig, omdat het de enige NOC*NSF gecertificeerde sportzaal in de regio is. Als een sportzaal helemaal compleet is en er geen andere sportzalen in de omgeving aan alle voorwaarden van NOC*NSF voldoen, is er geen reden om iets te verbeteren.’

Double Mega Rack
Erg enthousiast zijn ze bij BRESS over twee nieuwe apparaten die nog moeten komen. ‘Eind september wordt het “Double Mega Rack” verwacht. Dat is een enorm fitnessapparaat waar meerdere mensen op verschillende plekken gewichtsoefeningen kunnen doen. Daarnaast verwachten we in midden oktober een “Matrix Connexus”, een soort hekwerk dat verschillende plekken heeft om bokszakken en weerstandsbanden aan te hangen en baloefeningen tegenaan te doen’, vertelt sportcoördinator Peter.

Professioneler
Leden zijn zeer positief over het nieuwe BRESS. ‘Niet alleen mensen die de verandering hebben meegemaakt, maar ook nieuwe gezichten zijn onder de indruk. Van veel leden hoorden we voor de renovatie dat ze van plan waren om weg te gaan, maar dat zij door de renovatie minstens een jaar extra bij ons blijven’, vertelt Lotte.

Ook een student International Business and Management Studies van Avans is blij met de renovatie. ‘Het is beter, want er is meer ruimte en er zijn meer apparaten en gewichten. Ik vind het vooral fijn dat de losse gewichten nu wat zwaarder zijn.’ Daarnaast zou het nieuwe BRESS georganiseerder en meer als een echt sportcentrum aanvoelen en geeft de nieuwe buitenkant een professionelere uitstraling.

Ondanks de verbouwing heeft BRESS de prijs voor een jaarkaart verlaagd. Vanaf nu kunnen studenten en medewerkers van Avans een jaar lang voor 99 euro zoveel sporten als ze willen.