Stop je mobiel weg tijdens het fietsen

App jij constant je vrienden terwijl je op de fiets zit? Of stop jij je mobiel netjes weg? TeamAlert was op Avans in Breda om jongeren te wijzen op afleidingen op de fiets.

80 procent van de ongelukken wordt veroorzaakt door afleiding in het verkeer. Een grote afleiding zijn telefoons. Maar liefst 75 procent van de jongeren gebruikt zijn mobieltje tijdens het fietsen. ‘Sommige doen dat maar heel even om bijvoorbeeld muziek op te zetten, maar andere zitten de hele tijd op hun telefoon’, vertelt Fieke Wouters, een van de TeamAlert-leden die gisteren op Avans was.

FietsAlert
TeamAlert is een verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren. Met verschillende projecten willen zij jongeren alerter maken op de veiligheid in het verkeer. Omdat er op Avans veel studenten met de fiets komen, is TeamAlert aanwezig in het hoofdgebouw in Breda met het project FietsAlert. Daarmee willen zij de Avansstudenten wijzen op afleidingen op de fiets, zoals telefoons en muziek. Behalve het aanspreken van studenten, laten zij hen ook een klein quizje invullen en kunnen de studenten op de foto.

Ongeluk
Voor TeamAlert is Avans een mooie locatie vanwege het grote aantal studenten. Fieke hierover: ‘Wij staan op alle plekken waar veel jongeren aanwezig zijn: op feesten en festivals, maar ook op scholen als Avans.’ Denise Albers, student Maatschappelijk Werk en Dienstverlening vindt het goed dat TeamAlert het probleem van telefoons op de fiets belicht. ‘Sommige mensen zijn er niet van bewust dat een ongeluk in een klein hoekje kan zitten.’

Gert Samson

Misschien moeten ze even een waarschuwings-appje sturen als je aan het appen bent op de fiets.

2015-09-16 12:33:13