Avans afstudeerprijs: effectief bestrijden van borstkanker

borstkanker-maxaEen op de acht Nederlandse vrouwen krijgt borstkanker. Sorraya Popal, net-afgestudeerd bij Chemie in Breda heeft onderzoek gedaan naar een selectieve en effectieve manier om deze ziekte te bestrijden. Ze is een van de vijf genomineerden voor de Avans afstudeerprijs 2015.

sorraya popalSorraya heeft in het laboratorium een prodrug gemaakt die alleen bij borstkankercellen geactiveerd wordt. Een prodrug is een geneesmiddel dat in het lichaam wordt omgezet in een biologische actieve stof. Het toepassen van het geneesmiddel moet uiteindelijk leiden tot een effectievere manier om borstkanker te bestrijden. ‘Het werkt doelgerichter omdat het medicijn alleen geactiveerd wordt bij borstkankercellen en dus niet bij alle cellen’, zegt Sorraya.

All about English
De afstudeerscriptie van Sorraya is Engelstalig. Dat vormde een extra uitdaging bovenop het onderzoek zelf. ‘Voordat ik aan mijn afstudeeropdracht begon, hoopte ik het gehele onderzoek in het Nederlands te kunnen doen. Eenmaal begonnen, zei de professor “science is all about English”. Daarnaast sprak de meerderheid van de medewerkers ook geen Nederlands, dus had ik geen keus. Uiteindelijk ben ik blij dat ik alles in het Engels heb gedaan, mijn Engels is er enorm op vooruit gegaan.’

Inmiddels volgt ze een masteropleiding bij de Universiteit van Leiden. ‘Ik heb altijd al getwijfeld over wel of niet verder te studeren nadat ik mijn bachelor zou hebben behaald. Dat was een van de redenen dat ik gekozen heb om af te studeren bij de universiteit. Na het afronden daarvan, waren mijn twijfels weg.’

Vijf genomineerden
De Avans afstudeerprijs wordt op donderdag 22 oktober uitgereikt. Vijf genomineerden maken kans op de geldprijs van 1.500 euro. Vorig jaar ging de prijs naar Communication & Multimedia Design student Mark de Reijer voor zijn robot die emoties kan aanvoelen.