Terug naar overzicht

CMD-studenten laten zich van beste kant zien

De opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) in Breda organiseerde dinsdagmiddag een stagemarkt voor haar derdejaarsstudenten. Zij kregen de kans om met potentiële stagebedrijven in gesprek te gaan. ‘Als ze het slim aanpakken en zichzelf van hun beste kant laten zien, kunnen ze vandaag nog een stage vinden.’

In januari lopen deze CMD-studenten zes maanden stage. Om hen bij de zoektocht naar een plek te helpen, houdt de opleiding ieder jaar een stagemarkt. Eerder werden de studenten gevraagd om vijf bedrijven te kiezen die zij willen spreken. In vijf rondes gaan de CMD’ers deze langs om meer te horen over de stages. ‘Het voordeel daarvan is dat bedrijven geen studenten voor hun neus krijgen die geen interesse hebben om bij hen stage te lopen’, vertelt Ellen Kroes, stagecoördinator bij CMD.

De stagemarkt is een makkelijke manier voor de CMD-studenten om een stage te vinden. Kroes: ‘Zij vinden de informele setting erg prettig. Op deze manier kunnen ze kennismaken met bedrijven die al eerder studenten van onze opleiding op stage hebben gehad. Deze bedrijven weten hoe onze opleiding werkt.’ De stagecoördinator denkt dat deze middag minstens de helft van de derdejaarsstudenten aan een stageplek helpt. ‘Als ze het slim aanpakken en zichzelf van hun beste kant laten zien, kunnen ze vandaag nog een stage vinden.’

stagemarkt2-max

Zelf initiatief nemen
De stagemarkt vindt plaats in Xplora aan de Lovensdijkstraat in Breda. In totaal zijn 35 bedrijven aanwezig waaronder Philips, het Bredase museum MOTI en uitgeverij VIP media. Ook social media bureau Scooperz is erbij. ‘Wij zijn hier omdat we actief op zoek zijn naar de stagiair die het beste bij ons bedrijf past’, vertelt een van de medewerkers. ‘Wij zoeken iemand die zelf veel initiatief neemt en buiten de opleiding eigen werk maakt. Daarnaast is het belangrijk dat onze stagiair veel kennis heeft van social media en zichzelf online goed kan profileren.’

‘Ik vind het heel interessant’, vertelt een van de CMD-studenten. ‘In korte tijd spreek je veel verschillende bedrijven. Nu kun je erachter komen wat jij als stagiair bij een bepaald bedrijf kan doen en welke kwaliteiten zij in een stagiair belangrijk vinden.’ Een andere student vindt de gesprekken te kort. ‘Twintig minuten per gesprek is niet genoeg om een goede indruk te krijgen van de stage. Zeker niet als je geen idee hebt bij wat voor bedrijf je terecht wilt komen.’

stagemarkt3-max

Meer lezen?