Column: eerstehulp terrassen

‘Terrasje pakken?’. Ik lees het berichtje op mijn telefoon om 14.17 uur. Een inmiddels legitieme terrastijd. Maar niet ideaal. Om 14 uur is er nog genoeg te doen: winkels zijn open en pogingen om het langer dan 15 minuten op hardloopschoenen uit te houden worden beloond met priemende jaloerse blikken. Voor de echte diehard vakantieganger is 14.17 uur zelfs een tijd waarop die als een feniks nog uit zijn as moet herrijzen na de laatste tequila of sambuca die de nacht ervoor toch echt de hamerslag gaf.

‘Overtreden van de nostalgische avondklok’

Voor mij was het gisteren geen wilde stapavond. Maar ik twijfel: ik ga liever ‘s avonds met mijn vrienden shinen op het terras. ‘s Avonds slaapt de stad. Wij studenten, rebellen die we zijn, kunnen dan ons semi-intentioneel kattenkwaad uithalen. Dan hebben we het over het overtreden van de nostalgische avondklok, onze kuisheidsgordel op het nachtkastje laten liggen en de kilootjes de we er om 14.17 uur af hebben gesport er achteloos weer bijtanken.

‘Tijd voor alcohol? Of geeft dit verkeerde intenties weer?’

Nou zijn we niet allemaal ‘party-hardy’ studenten. Maar ook voor onze burgerlijke varianten hebben terrasjes in de late uurtjes onmiskenbare voordelen. Dames in zomerjurkjes hebben niet langer last van de knipoogjes van 60-plussers. Die zitten al lang thuis voor de buis. Heren, de oudste gentlemen- truc in het boekje is nu rechtsgeldig: een meisje een drankje aanbieden. Om 14.17 uur is dat een riskante onderneming. Tijd voor alcohol? Of geeft dit verkeerde intenties weer?

Wat is dan de ideale terrastijd? Als je met de juiste entourage bent en op de place to be kun je zelfs om 14.17 uur. Als kers op de taart: de trendy gin-tonic. Op die voorwaarden een prima invulling van een zonnige middag. Arme hardlopers. ‘Ik kom er zo aan.’

Eva-Lisa Janssen is derdejaarsstudent Communicatie in Breda

Aad te Laat

De winter komt eraan en de terrassen verdwijnen. Was denk ik beter geweest dit artikel in het voorjaar te plaatsen!

2015-10-08 10:03:26