Crossen door woestijn voor waterput Gambia

Louis le Duc en Ivo van Damme, oud-studenten Mechatronica van Avans Breda, rijden mee met de Amsterdam-Dakar Challenge. Met die tocht halen zij geld op voor een goed doel in Gambia.

Het begon met kijken naar filmpjes over toffe auto’s op YouTube en het zien van een fragment van de Amsterdam-Dakar Challenge. ‘Toen zeiden we tegen elkaar: “Daar moeten we aan meedoen.”’, vertelt Louis le Duc, ‘Dagen door de woestijn crossen is een groot avontuur. Daarnaast willen we actie ondernemen voor een goede doel. Met de Amsterdam-Dakar Challenge kan dat. Aan het eind van de tocht halen we geld op door de auto te verkopen.’

Waterput op zonne-energie
Louis en Ivo doen mee aan de Amsterdam-Dakar Challenge voor een project van Stichting Gambia Team.NL. Dat is een Nederlandse organisatie met projecten in Gambia op het gebied van gezondheidszorg, onderwijs en sport. In 2011 bouwde Gambia Team.NL een basisschool in het dorp Berending. Het dorp kan de school niet zelfstandig onderhouden.

Om daar verandering in te brengen besloot de organisatie in 2012 een sinaasappelboomgaard in het dorp aan te leggen. Door het verkopen van de sinaasappels buiten het dorp verdient de lokale bevolking geld voor de school. Louis: ‘Om de boomgaard nog efficiënter te maken, gaan wij geld ophalen voor een waterput die werkt op zonne-energie. Wij hebben voor dit project gekozen omdat de duurzame en technische aspecten ons aanspraken.’

amsterdam-dakar challenge2-max

Sponsors
Naast het opknappen van de auto zijn Louis en Ivo druk bezig met het vinden van sponsors. Dat gaat moeizaam. ‘Veel bedrijven zijn niet geïnteresseerd, omdat het met hen financieel niet super gaat. Vóór het afstuderen probeerden we sponsors te vinden, maar dat was lastig. We hadden toen weinig tijd om de auto op te knappen. Daarom mocht hij de weg niet op. Bedrijven schenken niet snel geld als je niets kan laten zien’, zegt Louis. Nu gaat het beter. Ze hebben verschillende sponsoren, waaronder Avans waarvan ze de auto hebben gekregen.

Naar huis vs. blijven
Na de tocht blijven de oud-Avansstudenten nog drie dagen in Gambia om de auto te veilen en een kijkje te nemen in het dorp waar de waterput op zonne-energie moet komen. Daarna reist Ivo terug naar Nederland. Louis denkt erover na om nog een maand langer in Gambia te blijven. ‘Ik wil helpen bij de uitvoering van het project of ander vrijwilligerswerk doen. Het lijkt mij leuk om meer bij te dragen aan het goede doel.’

Amsterdam-Dakar Challenge
Tijdens de Amsterdam-Dakar Challenge rijden teams van Amsterdam naar Banjul, de hoofdstad van Gambia. Dakar in Senegal wordt gebruikt als tussenstop. De bedoeling is dat ieder team een oude auto van maximaal 500 euro opknapt om daarmee de Sahara te doorkruisen. Eenmaal in Banjul worden de auto’s geveild en schenken de deelnemers de opbrengst aan een goed doel naar keuze.

Op 7 november vertrekken Louis en Ivo vanuit Amsterdam. Ze zijn nog op zoek naar sponsors en spullen voor onderweg. Wil je hen helpen? Doneer hier of kijk op hun facebookpagina voor de lijst met spullen die nog nodig zijn.