Drie Avansduo’s in de race voor 10.000 euro Innovation Challenge

Drie Avansduo’s van studenten en docenten hebben een voorstel ingediend voor de Innovation Challenge van ICT-organisatie Surfnet. Met deze wedstrijd maken zij kans op 10.000 euro voor het uitvoeren van experimenten waarbij zij ‘innovatieve ICT-toepassingen’ gebruiken om ‘flexibel en gepersonaliseerd onderwijs’ te stimuleren.

Alle deelnemers aan de challenge hebben een filmpje ingestuurd met daarin hun ideeën voor onderwijsvernieuwing. De twintig filmpjes met de meeste stemmen gaan door naar de volgende ronde en daarvan maken tien duo’s uiteindelijk kans op 10.000 euro.

Virtuele training
Docent Roel Steendijk en student Phaidra Rullmann zijn verbonden aan de opleiding Advanced Business Creation in Den Bosch. Ze nemen deel aan de wedstrijd met ‘Leren presenteren in virtual reality’.

‘Wij gaan een virtuele training ontwikkelen voor studenten om hun presentatie te oefenen voor een virtueel congres. Presentatietrainingen voor de klas worden vaak als onrealistisch ervaren en sluiten niet aan bij ervaringen in het toekomstige werkveld. Dit gaan wij oplossen met behulp van virtual reality.’

Surfnet2-max

Bekijk het volledige filmpje.

Reflecteren
Docent Pé Lamerigts van de Bossche Academie voor Veiligheid en Bestuur doet mee met zoon en Avansstudent Jesse. Jesse Lamerigts studeert Informatica aan de Academie voor Industrie en Informatica in Den Bosch. Samen verzonnen zij de ‘Reflectie amplifier’.

‘Studenten zien reflectie als noodzakelijk kwaad en wachten lang met het verwoorden van reflecties waardoor de gevoelens en gedachten die een rol spelen bij het realiseren van het leerdoel, vervagen. We ontwikkelen een app waarmee de student terugkijkt op ervaringen, er stapsgewijs op reflecteert en deze digitaal vastlegt.’

Surfnet1-max

Bekijk het volledige filmpje.

Profiling: Betekenisvolle ontmoetingen mogelijk maken
Docent Susan van Elteren en student Brent Hoogerwerf, beiden verbonden aan de Academie voor Marketing en Business Management in Breda, vormen het derde duo en nemen deel aan de wedstrijd met ‘Profiling: Betekenisvolle ontmoetingen mogelijk maken’.

‘De belevingswereld van de student reikt verder dan de huidige leeromgeving. Profielen van studenten en docenten laten competenties en vaardigheden zien die bijdragen aan het totstandbrengen van betekenisvolle ontmoetingen met toegevoegde waarde. De hogeschool krijgt hiermee de rol van verbinder naar mensen.’

Surfnet3-max

Bekijk het volledige filmpje.

Stemmen
Meebeslissen welke ideeën er in de top 20 komen? Dat kan tot 3 november. Stemmen kan via Innovation Challenge 2015.