Expo CMD: sensoren, zonnecellen en fysieke interactie

Tweedejaarsstudenten Communication & Multimedia Design in Den Bosch hebben zich het afgelopen blok bezig gehouden met het ontwerpen van smart, wearable objects. De opdracht? Maak een product waarbij fysieke interactie en flexibele zonnecellen het uitgangspunt zijn.

De studenten realiseerden in samenwerking met het lectoraat Solar een innovatief product dat zich bewust is van de omgeving of de gebruiker. Om deze interactie te bereiken werd gebruik gemaakt van sensoren, custom electronics en software. De producten dienden deels op zonne-energie te werken.

Eyetracking
Dat laatste lukte niet bij elke groep. Student Marijne Ritzer: ‘Per groep kregen we twee flexibele zonnecellen. Bij ons product zouden we echter al zestien cellen nodig hebben om één led-lampje te laten branden.’ De groep van Marijne ontwierp ‘Sentinel’, een eyetracking-systeem dat registreert wanneer je als bestuurder van een auto moe wordt.

‘Als je begint met rijden, branden er vier groene lampjes. Elk half uur kleurt een lampje rood. En dat betekent Sentinel na twee uur rijden aangeeft dat je moet rusten.’ Volgens de studenten wordt eenzelfde soort systeem vaak in dure auto’s ingebouwd, maar is hun ontwerp draagbaar. Marijne: ‘Dit kun je dus zelfs in de grootste schrootauto gebruiken.’

CMDInteractie1-max

Knuffel
Een tweede groep ontwierp Lune, een knuffel in de vorm van een maan. Student Ellis van Manen legt uit: ‘De knuffel reageert op baby’s. Als een baby onrustig wordt, gaat er een lampje branden, verwarmt de knuffel zichzelf en gaat deze op zo’n manier trillen dat een hartslag wordt nagebootst.

Hoewel Ellis tevreden is met het resultaat, was de weg ernaartoe niet makkelijk. ‘Het duurde heel lang voordat we als groep op een goed idee kwamen. We hebben deze knuffel in twee weken ontworpen en gemaakt. Behoorlijk stressvol.’

CMDInteractie4-max

Massage
Voor gestreste studenten heeft de groep van Nienke van der Ven een oplossing bedacht. Zij ontwierpen namelijk een massage-armband. De groep van zes bezocht speciaal een acupuncturist om uit te zoeken op welke plek een massage van pas zou komen. Dat bleek de pols te zijn.

Nienke: ‘De armband reageert op de glijbaarheid van je huid. Als je door stress gaat zweten, verhoogt dat de glijbaarheid en treedt de armband in werking.’

CMDInteractie2-max