Net-afgestudeerden Bouwkunde winnen prijs met afstudeerproject

metterswane-max
Hester van Haalen en Jimmy Pieterson, oud-studenten Bouwkunde bij Avans in Den Bosch, mochten vorige week de Energie Talent Award 2015 in ontvangst nemen.

Als afstudeerproject kozen de twee voormalige Avansstudenten uit Nijmegen het vinden van een herbestemming voor Metterswane, een leegstaand kantoorpand aan het Stationsplein in Nijmegen. Met hun herbestemmingsplan willen Hester en Jimmy Metterswane omtoveren tot een modern en multifunctioneel centrum met woontorens voor singles.

Biogas
Daarbij speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Hester en Jimmy gingen op zoek naar een efficiënte manier om biogas in hun afstudeerproject te verwerken. Uiteindelijk kwamen ze uit bij het idee om het gebouw te laten functioneren op biogas door het daar zelf op te wekken. Hester en Jimmy tegenover het Brabants Dagblad: ‘Bio-energie is relatief makkelijk te plaatsen in de bestaande energievoorziening. Dat komt doordat er deels gebruik kan worden gemaakt van bestaande installaties en technologie die voor fossiele bronnen ontwikkeld zijn.’

Aanstomende energieprofessionals
Hester en Jimmy werden benoemd tot Energie Talent van 2015. De organisatie zocht naar aanstomende energieprofessionals die bezig zijn met opvallende energiebesparende en/of verduurzamende projecten of producten. De afgestudeerde Bouwkundestudenten wonnen een uitnodiging voor een exclusieve bijeenkomst waarbij topbestuurders uit de energiesector discussiëren over de meest actuele onderwerpen.

Eerder dit jaar wonnen de studenten de publieksprijs van de GasTerra Energizer Award. Dat is een prijs voor uitdagende afstudeeropdrachten op het gebied van duurzaamheid.