NS wil studenten weren uit de spits

De NS hoopt dat onderwijsinstellingen hun roosters willen aanpassen om gedrang in de treinen te voorkomen. Dat zei de nieuwe topman Roger van Boxtel gisteravond in Nieuwsuur.

Reizigers moeten volgend jaar rekening houden met overvolle treinen omdat oude treinstellen al moeten worden afgeschreven terwijl de nieuwe nog even op zich laten wachten. ‘Als we in Nederland allemaal op hetzelfde tijdstip beginnen en op hetzelfde tijdstip naar huis willen, is de kans op een zitplaats bijzonder klein’, aldus Van Boxtel.

Om het aantal reizigers iets meer te spreiden, roept hij het onderwijs op de roosters aan te passen. ‘Het zou helpen als een aantal onderwijsinstellingen in plaats van negen uur om tien uur beginnen.’

Uit de spits
De NS-topman doet zijn oproep nu vanwege de problemen met materiaal, maar vervoerders willen al langer dat onderwijsinstellingen gaan helpen om studenten uit de spits te krijgen. Op sommige bus- en treinlijnen is een overweldigende meerderheid van de spitsreizigers student.

Bezuiniging
Ook minister Jet Bussemaker van Onderwijs riep hogescholen en universiteiten al op om mee te denken over roosteraanpassingen. Dat zou een bezuiniging van tweehonderd miljoen euro op de ov-studentenkaart mogelijk maken. ‘De bedoeling is dat instellingen, gemeenten en vervoerders gezamenlijk gaan kijken waar in de regio problemen ontstaan. Soms zullen die opgelost kunnen worden door de roosters aan te passen’, zei ze vorig jaar tegen het HOP.

Een werkgroep onder leiding van VVD-politica Jeannette Baljeu maakt op dit moment een plan voor die bezuiniging op de ov-studentenkaart. Die zogeheten werkgroep ‘beter benutten onderwijs en openbaar vervoer’ komt nog voor het eind van het jaar met een advies.

Bas van der Voort

De NS, waar zijn ze nu weer mee bezig. Dat het in de spits druk is, is een feit. Zet dan: 1. Meer treinen in Of 2. Meer dubbeldekkers in. Zo moeilijk is dat niet. De NS moet simpelweg capaciteit leveren, ipv afschuiven op hogescholen en studenten

2015-10-08 20:32:10

Koeien

Misschien moeten ze eens beginnen met het schrappen van de eerste klas coupe's waar altijd 3 mensen inzitten en de rest als koeien in de tweede klas zit opgehokt! De trein is een OPENBAAR vervoersmiddel!!

2015-10-06 10:49:19

alf

het is gebruikelijk eerst te wachten tot de nieuwe spullen er zijn voor dat je het oude weggooit. door studenten later te laten beginnen , en dus de hele hogeschool, verplaats je de spits. lijkt me een kansloos voorstel.

2015-10-05 10:08:05

Bob

Dus omdat de NS een slechte planning heeft en niet op tijd nieuwe heeft besteld moet hbo hun probleem oplossen? Van Boxtel praat onzin: "om 10u beginnen en tot 16u doorgaan ipv tot 15u", alsof het een kleuterschool is. En om 16u is er geen spits?

2015-10-04 12:10:05

Student

10 uur beginnen is perfect, veel studenten moeten van ver reizen.

2015-10-02 21:28:18

#treinleven

Hoe maak je van jouw probleem ons probleem? Zo dus! Mismanagement bij de NS heeft hiertoe geleid. Het is toch geen nieuws voor NS dat de scholen om 9.00 uur beginnen?! Ik ontving een brief van NS met het verzoek om later de trein te nemen....

2015-10-02 19:42:47

Student

Of gewoon je eigen probleem oplossen en je dienstregeling optimaliseren. Geen treinen die om de 30 min rijden 25 min laten wachten op het station.

2015-10-02 12:35:54

student

Als wij later moeten beginnen, betekend dat waarschijnlijk minder lesuren. Want ik zie de leraren niet tot later werken omdat het ov de spits wilt verminderen..

2015-10-02 10:57:27