NuVu minor: met elkaar in korte tijd prototypes maken

Een minor waarin je fouten mag maken, je samenwerkt met hbo-studenten uit de meest uiteenlopende disciplines, je niet ellenlange rapportages hoeft te schrijven maar, samen met experts uit binnen- en buitenland werkt aan een tastbaar prototype. Dat is NuVu, een nieuwe minor die per september van start gaat bij Avans in Den Bosch.

NuVu*Innovative learning studio draait al zes jaren in Boston, onderwijsdeskundigen van Avans liepen daar tegen het concept aan. ‘In Boston zijn het high school leerlingen die de projecten uitvoeren, wij tillen het naar een hbo-niveau’, zegt Bart Kapteijns, projectleider van NuVu.

Multimediastudio en werkplaats
Het is de bedoeling dat hbo-studenten van Pabo tot Elektrotechniek en Beeldende Kunst tot Accountancy gezamenlijk werken aan projecten van twee weken. Ze krijgen een vraag aangereikt, trekken die breder en gaan dan aan de slag. ‘Als je kijkt in Boston. Daar staan 3D-printers de hele dag te draaien. Dat moet hier ook gebeuren. Studenten houden elke dag kort bij wat ze gedaan hebben en waarom, maar het belangrijkste is dat ze een product opleveren’, zegt Kapteijns. Daartoe krijgen de studenten de beschikking over een multimediastudio en een werkplaats met naast 3D-printers bijvoorbeeld ook een lasersnij-apparaat. Daarmee kunnen de prototypes gemaakt worden.

De opdrachten waar studenten mee aan de slag gaan, komen uit de praktijk. Studenten moeten met creatieve oplossingen komen. ‘Je krijgt de ruimte te leren van je fouten. Over grenzen heen denken.’ Experts vanuit het bedrijfsleven, MIT en ook Avansdocenten zullen met de studenten meedenken.

Uitdaging
NuVu is een intensieve minor, studenten zijn constant aan het werk. ‘Je moet het zien als een pressurecooker waarin ze zitten. Het is een uitdaging.’

Interesse in de nieuwe minor? Of wil jij je opgeven? Mail voor meer informatie naar nuvuxstudio@avans.nl