Studenten Elektrotechniek pimpen fietswiel

Een geheel nieuw project voor tweedejaarsstudenten Elektrotechniek Jeroen Reeskamp en Teun Broeren. Samen met twee anderen gingen ze aan de slag met een LED Wheel. Van onderzoek tot uitvoering, alles deden de vier studenten zelf. ‘Je fiets- of autowiel pimpen, daar is vraag naar.’

Op het fietswiel is een magneet bevestigd en op de fiets zelf zit een sensor. Op de spaken hebben de studenten 32 LED-lampjes aangebracht. Bij elke omwenteling van het wiel komt de magneet langs de sensor die dan de snelheid berekent. De door de studenten zelf ontwikkelde software stuurt vervolgens de LED-lampjes aan waardoor deze op het juiste moment de juiste kleur licht geven.

LedWheel4-max

Omdat het project voor de eerste keer werd uitgevoerd, verwachtte de opdrachtgever geen werkend model maar dat is het wel geworden. Teun: ‘Bij ons verliep de samenwerking heel goed. We werken vaker samen en zijn inmiddels goed op elkaar ingespeeld.’ Een officiële beoordeling heeft de groep nog niet gehad, maar volgens Jeroen heeft de opdrachtgever wel al gezegd dat de groep op een hoog cijfer kan rekenen.

LedWheel2-max
Uitdaging
De studenten zijn in ieder geval heel tevreden met hun behaalde resultaat. Teun: ‘Een nieuw project is een uitdaging maar dat maakte het juist leuk.’ Het LED wheel is in ieder geval te bewonderen op de open dag van Avans. Jeroen zal dan met groepsgenoot Damy van Valenburg het project demonstreren. Jeroen: ‘Het is een mooi reclamebord geworden.’

LedWheel-max