EU geeft buitenlandse studenten 9 maanden voor banenjacht

Amerikanen, Chinezen of Kenianen die in Europa zijn afgestudeerd, krijgen straks de tijd om binnen de Europese Unie naar werk te zoeken. De European Students Union is tevreden, maar had op meer gehoopt.

Het Europees parlement, de Europese commissie en de Raad van Europa hebben deze week een compromis gesloten: niet-EU studenten mogen na het behalen van hun diploma negen maanden in de gehele Europese Unie zoeken naar een vaste baan. In de tussentijd mogen ze bovendien hooguit vijftien uur per week werken om in hun levensonderhoud te voorzien.

Ongelimiteerd werken
Nederland geeft buitenlandse afgestudeerden al langer de mogelijkheden om een goede baan te vinden. Hier krijgen afgestudeerden een jaar de tijd en mogen ze ondertussen ongelimiteerd werken.

‘De uiteindelijke overeenkomst is maar de helft van wat we graag gezien hadden’, zegt voorzitter Fernando Galán van de European Students Union. ‘In eerdere voorstellen van het Europees parlement kregen niet EU-studenten veel meer rechten dan in het huidige voorstel.’ Het parlement stelde bijvoorbeeld voor om afgestudeerden achttien maanden de tijd te geven voor ze weg moeten.

De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door het parlement en door alle EU-leiders. Als dat lukt, hebben lidstaten twee jaar de tijd om de regeling in te voeren.