Hbo krijgt extra geld voor 40 vluchtelingstudenten

Geld voor veertig vluchtelingstudenten. Dat is het cadeau van minister Bussemaker voor de Vereniging Hogescholen, die veertig jaar bestaat.

Onderwijsinstellingen moeten niet alleen broedplaatsen zijn van talent, maar ook toevluchtsoorden, zei minister Bussemaker donderdag tijdens een feestelijke bijeenkomst van de Vereniging Hogescholen.

136.000 euro
Ze geeft de Stichting voor Vluchtelingstudenten UAF eenmalig 136.000 euro extra subsidie. Daarmee kunnen vluchtelingen begeleid worden. Ze krijgen bijvoorbeeld advies bij hun studiekeuze of worden ondersteund bij het volgen van Nederlandse taallessen. Ook kunnen reiskosten en boeken vergoed worden.

Vluchtelingstudenten zijn een verrijking voor het Nederlandse onderwijs, benadrukte de minister in haar toespraak. ‘Toen ik bestuurder was van de Hogeschool van Amsterdam, studeerde daar het grootste aantal vluchtelingstudenten van Nederland’, aldus Bussemaker. ‘Wat mij persoonlijk raakte, is wat het met Nederlandse studenten deed om de wereld van vluchtelingen beter te leren kennen.’

Confronterend
Sommige verhalen waren confronterend, en dat was goed. ‘Het dwong studenten uit hun comfort zone, een wezenlijk aspect van Bildung.’ Ze roept hogescholen dan ook op om vluchtelingstudenten en Nederlandse studenten zo veel mogelijk samen te laten studeren.

Onderwijsinstellingen moeten volgens de minister in het hart van de samenleving zitten, ‘zodat voor studenten de vraag wat voor samenleving we willen zijn en welke keuzes daarbij horen, niet alleen theoretisch is. Maar ook levend, voelbaar, en echt.’

Er is nog veel onduidelijkheid rondom de komst van vluchtelingstudenten naar Avans. Wanneer komen ze? Hoeveel? Meer daarover lees je in het magazine:

student

We worden zowieso genaaid, aangezien wij moeten gaan betalen voor het pens/aow van al die babyboomers,i.p.v. te zeuren over wanbeleid en verkeerd inschatten van de toekomst (minder werkers dan boomers)is het makkelijker te zeuren over vluchtelingen.

2015-11-12 08:20:16

dennis

Ouderen moeten langer door werken. Worden gekort op de AOW. Veel van hen leven in armoede. We zullen zien wanneer je je leven hebt gewerkt of je ook nog zo enthousiast het geld naar vluchteling ziet stromen. Menig vluchteling heeft het niet zo slecht

2015-11-11 20:40:50

Anoniem

Ik snap de frustratie van sommige, maar begrijp dat de vluchtingen in een andere situatie zitten dan wij. Wij kunnen ook met de nieuwe leenstelsel, goed uit de weg. Gun een ander op een bestaan,je weet niet wat ze hebben meegemaakt in hun lange tocht

2015-11-09 16:03:58

Sinterklaas

Hoe zit het met niet-vluchtelingen die alles uit eigen zak moeten betalen? Vooral voor nieuwe studenten is dit lastig ivm het nieuwe leenstelsel. Enerzijds korten op studiefinanciering, anderzijds geld strooien naar "vluchtelingen".

2015-11-09 12:53:43

student

Zeker. Jezelf, (iemand die geboren is in Nederland, met (werkende) ouders) vergelijken met een (oorlog) vluchteling die net het land in is gekomen met alleen een koffer met kleding. Een beetje empathie kan geen kwaad.

2015-11-09 11:54:45

@dennis

Ja Dennis, hier draag jij ongeveer 0,30 euro per jaar aan bij. Wat is de wereld oneerlijk verdeeld hè?

2015-11-09 10:33:17

dennis

Heel mooi, wij betalen 200 euro per maand aan studiegeld, boeken mogen we zelf kopen. De vluchteling krijgt dit natuurlijk allemaal.

2015-11-06 13:36:24