Met 10.000 euro doorstuderen in buitenland

vsbbeurs-max
Studeer je dit studiejaar af en wil je verder studeren of onderzoek doen in het buitenland? Heb je daarvoor financiële steun nodig? Dan heb je geluk. Avans mag vier beurzen van het VSBfonds weggeven.

De beurzen zijn bedoeld voor voltijdstudenten die dit jaar aan Avans afstuderen. Om in aanmerking te komen voor de beurs moet je een duidelijke motivatie hebben en maatschappelijk betrokken zijn. ‘Vooral dat laatste is heel belangrijk’, vertelt Klaartje Gosens van het International Office, die over de aanmeldingen gaat. ‘Er wordt heel kritisch naar je maatschappelijke betrokkenheid gekeken. Dat kan deel uitmaken van je studie of moet terug te zien zijn in de activiteiten die je buiten school doet.’

De beurzen van het VSBfonds kunnen oplopen tot maximaal 10.000 euro. Om kans te maken op een beurs moet je een motivatie schrijven. Gosens: ‘Het is belangrijk om duidelijk te beschrijven welke meerwaarde de kennis en ervaring heeft die je na je studie of onderzoek mee terugneemt naar Nederland.’

Vier keer kans
Dit jaar krijgen vier Avansstudenten een beurs. Nadat alle aanmeldingen binnen zijn, maakt Avans een selectie. Als je aan alle criteria voldoet word je uitgenodigd voor een gesprek waarin je door een commissie wordt geïnterviewd. Die commissie bepaalt uiteindelijk welke studenten de beurs krijgen.

Vorig jaar mocht Avans drie studenten blij maken met een beurs. Dat waren Cindy van Rees en Isabelle Kniestedt van AKV|St.Joost en Bedrijfskunde MER student Tom Rikken. Met het geld van de beurs studeert Cindy aan de Masteropleiding Sustainable Design aan de Kingston University in Engeland, doet Isabelle de Master Science in Digital Games aan de University of Malta en is Tom in het Schotse Edinburgh om daar aan de universiteit een diploma Business Management te behalen.

Aanmelden
Het VSBfonds vindt het belangrijk maatschappelijk betrokken studenten te ondersteunen bij hun ambitie om kennis en ervaring op te doen in het buitenland. Daarom verdeelt zij ieder jaar een groot aantal beurzen. Aanmelden voor een beurs kan tot 1 maart 2016 via de website van het VSBfonds. Voor meer informatie kun je terecht bij het International Office via internationaloffice@avans.nl.