TIME Magazine en studenten CMD ontwikkelen site om astronaut te volgen

iss tracker - cmd - max
Bredase studenten van Communication & Multimedia Design (CMD) ontwierpen samen met één van de grootste tijdschriften ter wereld, TIME Magazine, de ISS Tracker waarmee het ruimtevaartschip van astronaut Scott Kelly gevolgd kan worden.

TIME Magazine volgt een jaar lang het leven van de tweelingbroers Scott en Mark Kelly. Scott Kelly vertrok op 27 maart 2015 voor een jaar naar het International Space Station (ISS). NASA onderzoekt wat voor effect dat jaar in de ruimte heeft op zijn lichaam. Broer Mark Kelly blijft achter op aarde waardoor verschillen in lichamelijke gesteldheid gemeten kunnen worden.

Ruimteschip in je achtertuin
Het beroemde tijdschrift wilde daar graag een interactieve site bij en benaderde CMD-docenten Frederik Duerinck, Luuk Bouwman en Martin Leclercq om een project op te zetten. Acht studenten mochten zich over de opdracht buigen en ontwikkelden de ISS Tracker, waarbij je via de site precies kunt zien waar astronaut Scott Kelly zich bevindt, op welk gedeelte van de aarde hij uitkijkt en wanneer jij het ISS in je achtertuin voorbij kunt zien komen.

Studenten zijn belangrijk
Luuk Bouwman: ‘Het is voor TIME Magazine erg interessant om met onze studenten te werken. Zij proberen al jaren om te schakelen van het traditionele tijdschrift naar online. Onze studenten vallen in de doelgroep en ze krijgen veel interessante feedback. Toen we TIME benaderen waren ze erg gretig naar een samenwerking.’

Ook de studenten zijn blij met de opdracht. Tweedejaarsstudent CMD Wietse Neven: ‘Het was super interessant om aan dit project mee te werken. We mochten skypen met de professionals in New York, dat was dan vaak midden in de nacht. Het was heel leerzaam om met hen te spreken. Echt een hele gave ervaring. Ik ben trots op het eindresultaat.’

Samenwerking
CMD en TIME Magazine werken al langer samen. Zo ontwikkelden studenten in 2014 de website van de Time100 waarop de meest invloedrijke mensen ter wereld staan.