‘Bouw studentenwoningen valt stil’

De nieuwe woningwet is te streng voor beleggers, vinden studenten en woningbouwcorporaties. Ze vrezen dat het moeilijk wordt om nieuwe studentenwoningen te bouwen.

‘Door deze wetswijziging kunnen nauwelijks nog nieuwe betaalbare studentenwoningen worden gebouwd, terwijl deze juist hard nodig zijn’, zegt voorzitter Stefan Wirken van de Landelijke Studenten Vakbond over de regels die op 1 juli van kracht werden.

Woensdag overlegt de Tweede Kamer over huisvesting. Daarom vragen studenten vandaag aandacht voor de woningnood in grote steden en pleiten ze voor een ruimere uitleg van de wet: waarom zouden beleggers niet langer in studentenwoningen mogen investeren?

Hulp van beleggers
Zonder de hulp van beleggers kunnen corporaties niet genoeg studentenwoningen bouwen, menen ook de Amsterdamse studentenvakbond ASVA en de Delftse studentenvakbond VSSD. Sommige projecten voor studentenhuisvesting zouden nu al stilliggen.

Met het faillissement van woningcorporatie Vestia in het achterhoofd is de woningwet aangescherpt. Sociale huisvesters moeten hun projecten voortaan zelf financieren en mogen niet meer met beleggers werken. Mocht er dan iets misgaan, dan verdwijnt er geen staatssteun in de zakken van bedrijven.

Projectbeheer
De wet is ook bedoeld om studentenhuisvesters in te tomen. Soms beheren zij projecten die eigendom zijn van beleggers, schreef minister Blok in september aan de Tweede Kamer. Onder meer SSH en DUWO hebben op deze manier studentenwoningen gerealiseerd. Maar zo mag het niet langer. Blok wijst in zijn brief op de financiële risico’s van dergelijke constructies.

Maar de LSVb ziet minder problemen. Je zou contractueel kunnen vastleggen dat de beleggers geen recht hebben op eventuele staatssteun, stelt de vakbond. De bond wil daarom dat minister Blok snel een uitzondering maakt voor studentenhuisvesters.

Op kamers gaan onbetaalbaar
De Delftse VSSD vreest dat particulieren zich op de woningmarkt zullen storten als er niet genoeg studentenwoningen komen. Particulieren zouden tot wel duizend euro huur per maand vragen. ‘Zo wordt het onbetaalbaar voor de studenten om op kamers te gaan.’

Bouwman

Er zijn voldoende innovatieve aanbieders die kwalitatief betere, betaalbare en duurzame woningen voor student en belegger bieden en die door deze samenwerkingen tegengehouden worden. Tijd, om deze vernieuwers ruim baan te geven.

2016-01-26 05:02:59

student

Zoals het onderwerp zich verwoord. Studenten zijn nu eenmaal makkelijk uit te melken. Dus doet men dat ook. Kijk eens naar bijvoorbeeld Adam met container woningen. of zet units(goed afgewerkte) units aan de rand van de stad met een goede verbining.

2015-12-03 00:19:15