Avans informeert studenten over Zika virus

Ongeveer 26 studenten hebben van het International Office van Avans een mail ontvangen waarin ze worden geïnformeerd over het Zika-virus. Dit virus verspreidt zich de laatste tijd in Zuid- en Midden-Amerika.

‘Het gaat om studenten die net terugkomen uit, of op weg zijn naar landen als Brazilië, Colombia, Suriname en Puerto Rico’, zegt Björn de Kort van het International Office. ‘We zitten deze week in overgangsweek waarin veel studenten op een buitenlandstage gaan of terugkomen. Die willen we goed informeren.’

Symptomen
Het Zika-virus wordt overgedragen door de Aedusmug. Symptomen zijn koorts, gewrichtsklachten en huiduitslag. De symptomen verdwijnen binnen een week en hebben geen gevolgen voor volwassenen. Zwangere vrouwen lopen wel een risico omdat het virus ernstige blijvende gevolgen kan hebben voor de baby. De baby kan geboren worden met een te kleine schedel en onvolgroeide hersenen. Voor het virus bestaat momenteel nog geen vaccin of behandeling.

Reisadvies
De Nederlandse overheid geeft momenteel geen aangepast reisadvies, de Belgische overheid adviseert zwangere vrouwen om hun reis uit te stellen.
Het International Office wijst op het huidige reisadvies van de Nederlandse overheid voor reis en verblijf.

Op de websites van het LCR en RIVM vind je meer informatie over het Zika virus.

Robin

Akelig mugje... is het besmettelijk als je het hebt?

2016-01-27 15:54:54