Avansstudenten leren Swahili spreken

Tanzania_maxMartin van Vianen, docent Integrale Veiligheid in Breda, bezocht twee studenten van zijn opleiding in Tanzania. Claire Roelofs zit daar voor haar derdejaarsstage en Brechtje van den Bosch voor haar afstudeerstage.

Claire en Brechtje zijn de eerste studenten van hun opleiding die naar Dar es Salaam, de hoofdstad van Tanzania, gaan voor hun stage. Ze werken allebei voor Security Group Africa (SGA). Dat is vergelijkbaar met het Nederlandse bedrijf Brinks. De belangrijkste taken van SGA zijn geldtransport en beveiligers leveren. Claire buigt zich tijdens haar stage over de geldtransporten binnen de hoofdstad en Brechtje analyseert de rest van het bedrijf.

Al vijftien keer in Afrika
Van Vianen bezocht de studenten in Tanzania net voor de jaarwisseling. ‘Ik ben al ruim vijftien keer in Afrika geweest, dus voor mij was het niet zo spannend als voor de studenten zelf.’ De docent nam het rapport van de studenten door en hielp hen dit in perfect Engels te zetten.

Leuke dingen
Naast de stage, waar veel voor gedaan moet worden, hebben de studenten ook tijd voor leuke dingen. In de weekenden worden er vaak trips ondernomen. Claire en Brechtje bezochten onder andere Zanzibar en verschillende safariparken. Elke avond wordt er buiten gegeten en het strand is op loopafstand. ‘Het is fantastisch om te zien dat ze het daar zo leuk hebben’, zegt Van Vianen. ‘Wat mij het meeste trof is dat zij zo snel zichzelf Swahili hebben aangeleerd.’ Swahili is een Afrikaanse taal die vooral in Oost-Afrika gesproken wordt.

Tentamen
‘Hoewel de meiden het daar ontzettend naar hun zin hebben, zit er één minpuntje aan de reis. Claire en Brechtje moesten tijdens hun stage een tentamen maken waar ze niet zomaar eventjes voor naar Nederland konden. Zij zagen maar één oplossing en dat was het tentamen maken op de Nederlandse ambassade.’ Het verzoek werd afgewezen door de examencommissie en daarna nogmaals door het College van Beroep voor de Examens (COBEX), wat de studenten een half jaar studievertraging opleverde. ‘Het is jammer dat de examencommissie de studenten niet vertrouwt.’ Eind januari keren Claire en Brechtje terug naar Nederland en ze zullen dan de toets moeten maken.