Hogeschool betaalt vrouwen minder dan mannen

Hogescholen geven vrouwen minder salaris dan mannen, blijkt uit een onderzoek van het College voor de Rechten van de Mens. Dat verschil kan oplopen tot honderden euro’s per maand.

Nog steeds worden mannen voor hetzelfde werk beter betaald dan vrouwen, aldus het onderzoek. ‘Daar ligt geen diepe wens aan ten grondslag om vrouwen anders te beoordelen dan mannen’, zegt voorzitter Adriana van Dooijeweert van het college. ‘Heel vaak zijn het onbedoelde effecten van de manier waarop arbeidsvoorwaardengesprekken worden gevoerd.’ Het verschil in betaling tussen mannen en vrouwen in vergelijkbare functies bedraagt bijna elf procent. Het kan deels worden verklaard door bijvoorbeeld functieniveau, werkervaring en functioneren. Maar een deel van het verschil is onverklaarbaar, stelt het college.

Kwart krijgt te weinig betaald
Het college vroeg bij zes hogescholen aselect meer dan tweehonderd personeelsdossiers op. Uit de analyse blijkt dat een kwart van de hogeschoolmedewerkers te weinig betaald krijgt. Dat overkomt vrouwen twee keer zo vaak als mannen en ze lopen ook nog eens twee keer zo veel geld mis. De verschillen met mannen zijn het grootst voor functies als facilitair medewerker of administratief medewerker. Soms staat er op het salarisstrookje van vrouwen honderden euro’s te weinig.

‘Er zijn allerlei valkuilen waardoor vrouwen onbedoeld minder loon krijgen dan mannen’, zegt Van Dooijeweert. Hogescholen kijken bijvoorbeeld vaak naar het salaris in een vorige baan, in plaats van naar wat er nodig is om de functie goed te vervullen. Of ze willen iemand niet op het maximum van de schaal zetten zodat er nog doorgroeimogelijkheden zijn. Maar daardoor ontstaan er onterecht salarisverschillen tussen werknemers die precies hetzelfde doen.

Niet uit te leggen
Het college doet aanbevelingen om te voorkomen dat hogescholen in die valkuilen trappen. ‘De belangrijkste is om uit te gaan van competenties en werkervaring, en niet van het laatstgenoten salaris’, aldus Van Dooijeweert. Tijdens het onderzoek bleek dat veel personeelsmedewerkers niet konden uitleggen waarom de een meer verdient dan de ander. ‘Daar moet je ze toe dwingen’, zegt Van Dooijeweert. ‘Dan gaan ze er zelf ook beter over nadenken. Je kunt best afwijken van je eigen regelingen en mensen meer of minder betalen dan je zou verwachten, maar dat moet je als werkgever goed onderbouwen.’

‘Onkunde’
Het College voor de Rechten van de Mens deed eerder al onderzoek naar beloningsverschillen binnen ziekenhuizen, en neemt binnenkort de verzekeringssector onder de loep. Het college wilde het hbo onderzoeken omdat het een grote sector is, met veel verschillende functies voor laag- tot hoogopgeleiden. ‘Werkgevers willen mannen niet anders beoordelen dan vrouwen, maar het gebeurt nog steeds’, zegt Van Dooijeweert. ‘Vaak niet uit onwil, maar uit onkunde. Ze weten gewoon niet precies hoe het werkt.’