Wat kan de NOS doen om meer jongeren te bereiken? Zeventig eerstejaarsstudenten Communicatie uit Breda bogen zich over dat vraagstuk. ‘De NOS moet een soort Tinder ontwikkelen, zodat jongeren nieuws kunnen swipen.’
Woensdagmiddag hielden Communicatiestudenten presentaties voor communicatiemedewerkers van de NOS over het vraagstuk: Hoe bereik je de jongeren die zijn opgegroeid in een 24/7-maatschappij en bij wie het internet een verlengstuk is van henzelf?
Meer symbolen
In de afgelopen weken hebben de studenten onderzoek gedaan naar de NOS en hun bereik onder jongeren en hebben ze gekeken wat de NOS moet doen om deze jongeren ook daadwerkelijk te bereiken. Tijdens de presentaties geven de studenten advies. Eén groep vindt dat er meer gepromoot moet worden voor nieuwe kanalen zoals Youtube en Snapchat. ‘De NOS gebruikt het, maar bijna niemand weet dat het er is. Zet na afloop van het achtuurjournaal symbolen in de aftiteling of maak reclame in Metro. Als jongeren symbolen zien, zijn ze sneller geneigd om jullie ook te gaan followen.’
Tinder
‘Jongeren zijn lui, ze hebben geen zin om naar lange filmpjes te kijken. Het moet allemaal zo snel mogelijk’, is een conclusie van een andere groep studenten. ‘Kunnen jullie ons dan uitleggen waarom jongeren wél de tijd nemen om twintig minuten naar Enzo Knol te kijken?’ Dat is volgens de studenten onverklaarbaar.
Een ander idee is om een speciale Tinder te ontwikkelen, zodat jongeren nieuws kunnen swipen en zelf bepalen wat ze lezen. Ook zouden de studenten graag een filter zien op Facebook, zodat ze zelf kunnen kiezen wat ze interessant vinden. Maar het meestgegeven advies van de studenten is: ‘Promoot jezelf beter.’
Blij verrast
José de Vries, van de communicatie-afdeling bij de NOS, is blij verrast met de presentaties. ‘Het is heel interessant om feedback te krijgen van de doelgroep die we graag willen bereiken. We kunnen niet met alle ideeën iets doen, maar er zijn er zeker een paar waar we ons over gaan buigen.’
Rondleiding winnen
Student Lisa vond het een spannende middag. ‘Het is geen fictieve organisatie die school heeft verzonnen, maar het is een bedrijf dat echt bestaat. En dan ook nog een groot bedrijf. Ik heb er veel van geleerd en vind het leuk dat de NOS echt iets gaat doen met onze adviezen.’ Ook Stijn vond het een geslaagd project. ‘Nu maar hopen dat ons groepje de meeste punten scoort, dan krijgen we een rondleiding over de redactie van de NOS!’
Punt. Of had jij nog wat?