Schurft bij Fysiotherapie: praktijklokalen gesloten

schurft-maxDe praktijklokalen van de opleiding Fysiotherapie in Breda zijn donderdag en vrijdag gesloten. Aanleiding is een melding van een student Fysiotherapie dat woensdag bij deze persoon schurft is geconstateerd. Alle 550 studenten Fysiotherapie in Breda zijn donderdagochtend per e-mail geïnformeerd.

De sluiting van de lokalen is een preventieve maatregel. Het besmettingsgevaar binnen een school is erg beperkt en een student met de aandoening kan gewoon deelnemen aan de les zonder medestudenten te besmetten. Gezien de aard van deze opleiding, waarbij zowel huid-op-huid contact als gebruik van hetzelfde beddengoed voorkomt, is het risico mogelijk groter. Daarom heeft de Academie voor Gezondheidszorg contact gezocht opgenomen met de GGD en zijn landelijke richtlijnen van het RIVM geraadpleegd. Die worden nu gevolgd.

Risico
Door de lokalen te sluiten, intensief te reinigen en enkele dagen niet te gebruiken sluit de Academie voor Gezondheidszorg elk risico uit. De lokalen zijn niet gebruikt door andere personen dan studenten en docenten Fysiotherapie. De student heeft in de afgelopen periode voor zijn studie geen stage gelopen buiten de hogeschool.

Het risico dat besmetting in de afgelopen weken heeft plaatsgevonden via beddengoed in de vaklokalen wordt door de GGD als zeer klein ingeschat. Toch wil Avans de studenten meegeven, mochten zij jeuk krijgen om naar de huisarts te gaan en het Academiebureau van AGZ (HC102, 088 525 77 05, academiebureau.agz@avans.nl ) direct te informeren indien er schurft wordt vastgesteld.

Besmettelijk en vervelend
Schurft of scabiës is een niet ernstige maar wel besmettelijke en vervelende huidziekte. Besmetting vindt plaats via langdurig en intensief huidcontact (15 minuten of langer) en bij intensief gebruik van elkaars kleding, handdoeken en/of beddengoed. De ziekte hangt niet samen met een gebrek aan persoonlijke hygiëne.

Voor meer informatie over schurft raadpleeg de website van de RIVM.

Schurft

Die neemt de schurft van school krijgen wel heel serieus

2016-01-07 23:40:33

Anoniem

Ik vind dat ze dit wel wat discreter hadden mogen afhandelen. Nu staat het verhaal in de punt, in de Telegraaf, op 112 vandaag... gaat nergens over. Arme student. Ik hoop dat ze hem of haar niet lopen te vervelen.

2016-01-07 22:03:59

Anoniem

Het zou fijn zijn als de AGZ zou zorgen voor het regelmatig wassen van de hoeslakens in de lokalen. Wanneer je een deel van de hoes oppakt en loslaat komt er een stofwolk van huidschilfers vrij.

2016-01-07 14:59:32