Studenten Gezondheidszorg Technologie winnen prijs bij Battle of Concepts

De eerstejaarsstudenten Gezondheidszorg Technologie Bas Kramer, Chiel Swinkels en Mark Delemarre behaalden vorige week de derde plek bij de Battle of Concepts. De studenten wonnen een geldbedrag van 500 euro.

Battle of Concepts is een wedstrijd waarin oplossingen worden gevraagd voor de drie belangrijkste thema’s uit de troonrede van 2015: migratie, veiligheid en zorg. ‘Onze studenten zijn uiteraard de uitdaging aangegaan om technologie en zorg te combineren’, vertelt Inti Mansour, docent bij de Academie voor Gezondheidszorg (AGZ). In totaal deden er 51 studentengroepen uit verschillende hogescholen in Nederland mee aan de battle. Vier groepen hebben een concept ingezonden. Mansour: ‘Het was de eerste keer dat we vanuit de opleiding hieraan meededen.’

Dementerende ouderen
Bas, Mark en Chiel, de winnende groep van Avans, heeft het concept iTouch bedacht. iTouch kun je gebruiken op een tablet en geeft antwoord op de vraag: hoe kan de huisarts en het verzorgend personeel goed en duidelijk op de hoogte blijven van de gezondheid van dementerende ouderen in een thuissituatie? Het concept is gebaseerd op eigen ervaringen van studenten met het werken met dementerenden.

Nalcohol
Iram Assouiki en Muge Akce, een andere eerstejaarsgroep, werden zevende. Mansour vertelt trots te zijn op alle studenten die mee hebben gedaan aan de Battle of Concepts. ‘Ikram en Muge hebben Nalcohol bedacht en dat gaat over de nazorg van alcoholverslaving.’ Nalcohol is een innovatief blaasapparaat dat de adem controleert op de aanwezigheid van alcohol. Je kunt het gebruiken op een smartphone. Nalcohol communiceert de resultaten meteen met een afkickkliniek en de familie van de gebruiker.

Prijs
Bas, Mark en Chiel gaan de 500 euro onderling verdelen. Twee van hen zijn recent verhuisd en kunnen het geld goed gebruiken.