Studenten herontwerpen hulpmiddelen in de zorg

GZT_maxStudenten van de minor Ergonomisch Ontwerpen hebben onder meer een ’tovertafel’ voor dementerenden opnieuw ontworpen. De studenten presenteerden hun project afgelopen donderdag tijdens de minorpresentaties.

De minor Ergonomisch Ontwerpen is onderdeel van de opleiding Gezondheidszorg Technologie. Het doel van de minor is om techniek op een goede manier in te zetten binnen de gezondheidszorg. In totaal kozen derdejaarsstudenten van acht verschillende opleidingen deze minor en hebben zij het afgelopen blok hulpmiddelen (her)ontworpen voor het gebruik binnen de gezondheidszorg.

Actieve werkplek
Veel werknemers zitten veel te lang achter hun bureau en krijgen hierdoor snel rugklachten. Een groepje van vijf studenten kreeg de opdracht om een actieve werkplek te ontwikkelen. Ze kregen een bureau van 2000 euro voorgeschoteld en moesten daar een productief bureau van maken. De studenten ontwierpen een bureau dat je omhoog en omlaag kan zetten. Zo kun je tijdens een werkdag zowel zitten als staan achter je bureau.

Tovertafel
Een tovertafel is een kastje dat hoog boven een tafel hangt en door middel van infraroodsensoren verschillende spelletjes afbeeldt op tafel. De tovertafel is een leuke activiteit die stimulerend werkt voor dementerenden. De kast werd beschouwd als een saaie witte kast die veel te zwaar is. Het was aan de studenten om door middel van creatieve sessies de kast om te bouwen tot een lichtere en vrolijkere kast.

Schouderbrace
Het blijkt dat kajakkers een bepaalde beweging maken waardoor de schouder snel uit de kom gaat. Een aantal studenten kreeg de opdracht om een schouderbrace te maken die bedoeld is voor ervaren kajakkers. Zij hebben een schouderbrace ontwikkelend waarbij de schouder minder snel uit de kom gaat.

Het nieuwe opstaan
De laatste groep studenten werkten aan een product voor mensen met een halve dwarslaesie, een aandoening waarbij het onderlichaam verlamd is. De studenten met deze opdracht maakten een prototype van ijzer waarmee iemand met een dwarslaesie rechtop kan staan.

k.

Echt innovatief is een bureau die je "omhoog en omlaag kan zetten" niet. Deze bureaus bestaan al heel lang, al is de (massale) aanschaf van een dergelijk bureau nog niet echt van de grond gekomen.

2016-01-29 11:35:23