Studentenprotest tegen vleesvrije kantine

Een groep studenten van de Wageningen University protesteerde gisteren tegen de Meatless Monday in de universiteitskantine. Ze deelden, in hotdogpak, zevenhonderd gehaktballen uit.

De universiteit startte vorig jaar mei een proef met een wekelijkse vegetarische kantine. In oktober werd besloten om definitief elke maandag ‘vleesarm’ eten te serveren, nadat uit een enquête was gebleken dat er genoeg enthousiaste reacties waren.

Zelf de keuze maken
‘We zijn niet per se tegen minder vlees, maar je moet gewoon zelf de keuze maken’, vindt Dave, een van de actievoerende studenten tegen de NOS. ‘De groenere keuzes komen dan waarschijnlijk uit jezelf. Als de universiteit het je oplegt, raak je een beetje in verzet. Dan denk je: dan neem ik zelf wel drie kilo vlees mee.’

Er ontbreekt toch wel iets
‘Ik heb hier een maandag gegeten en toen kreeg ik een bord met pasta met pesto eroverheen. Dan ontbreekt er toch wel iets. En je betaalt er toch redelijk veel voor, zeker als student’, aldus een van de andere studenten.

Overigens is er ook op maandag nog vlees te krijgen in de universiteitskantines van Wageningen: er zijn nog broodjes met vlees of vis verkrijgbaar. Ook de kroket bleek te populair om van het menu te halen.

Tijdens de week van de duurzaamheid was de kantine bij Avans ook een maandag vleesvrij.

A

Maar misschien zitten mensen er niet op te wachten dat een ander bepaald op welke dag we geen vlees eten. Het gaat niet zozeer om het vlees eten, maar om de controle en macht.

2016-01-20 13:22:33

Michael

@bovenstaande reacties, kijk de documentaire Cowspiracy eens, 51% van de totale co² uitstoot wordt veroorzaakt door vleesconsumptie en de daaraan gerelateerde industrieën. Het maakt een enorm verschil voor het klimaat als wij stoppen met vlees eten.

2016-01-20 11:13:49

Ruud

Ik vind de actievoerders wel een beetje sneu. Hebben we het serieus over 5 studenten? Wat een opkomst. Als we de enquête mogen geloven is er kennelijk voldoende wens naar 'iets' minder vlees. Het gaat maar om één dag in de week. Get over it people!

2016-01-20 10:11:23

Eva-Lisa Janssen

En gelijk hebben ze. Zoals ik al jaren roep: "Een dag geen vlees is als een dag niet geleefd." Stel je voor dat we straks ook zorgvuldig met onze electriciteitsverbruik om dienen te gaan, en meer beweging zouden moeten krijgen?! Waar houdt het op.

2016-01-19 16:37:55

Olivier

Ben het eens met de actievoerders. Uiteindelijk vind ik dat je zelf moet kunnen bepalen of je vlees eet of niet. Wat je dan wel kunt doen is zorgen dat je meer biologisch vlees verkoopt en de prijzen iets omhoog gooien.

2016-01-19 16:04:44