120.000 studenten kregen ov-boete na studie

Foto: FLickr/ Shirley de Jong https://flic.kr/p/weoAsp120.000 ex-studenten kregen in 2014 en 2015 een boete omdat ze hun ov-kaart niet tijdig hadden geannuleerd. Dat is bijna de helft van de oud-studenten. Dat blijkt uit cijfers die de Volkskrant opvroeg bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

In totaal betaalden de ex-studenten 56 miljoen aan boetes. Ongeveer 500 euro gemiddeld per student. Naast de geïnde boetes staat er nog 41 miljoen aan onbetaalde vorderingen open. DUO stelt dat ov-bedrijven worden gecompenseerd voor de misgelopen inkomsten.

‘Vergeetachtige student bestraft’
Voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond (LsvB) Stefan Wirken stelt dat niet de misbruiker, maar de vergeetachtige student wordt bestraft met de boetes. ‘De meeste studenten wonen in het centrum van de stad en doen alles met fiets. Anno 2016 moet het mogelijk zijn het abonnement digitaal te stoppen. Maar precies de groep die daarvoor de technologie in huis heeft, de ov-aanbieders en IT-bedrijf Translink, hebben belang bij die boetes’, vertelt hij aan de Volkskrant.

Minister wil hogere boete
Minister Bussemaker denkt dat ‘calculerende oud-studenten’ op dit moment wel degelijk kiezen voor een boete in plaats van een ov-abonnement, omdat sommige reistrajecten duurder zijn de het boetebedrag. Ze wil daarom de hoogte van de boete verhogen van 97 euro naar 150 euro per maand.