Avanslector: ‘Hoe houd je de binnenstad aantrekkelijk als zoveel ketens failliet gaan?’

    Foto: BeeldveldHet omvallen van winkelketens als V&D en Perry Sport heeft grote gevolgen voor de binnenstad. Het is één van de actuele onderwerpen waar lector New Marketing Jorna Leenheer zich mee bezighoudt. ‘Digitalisering en duurzaamheid zorgen er voor dat we ons vakgebied moeten herijken.’ Vrijdag 26 februari houdt zij haar lectorale rede.

    ‘Marketing is natuurlijk nog een jong vakgebied en dan ga ik mij bezighouden met new marketing. Maar door digitalisering en duurzaamheid verandert er zo veel. Denk aan de toename van online verkoop, het gebruik van sociale media en de opkomst van big data. Dat zet het vakgebied enorm onder druk. Is de marketeer nog wel nodig? Alle gegevens zitten al in de data, zo wordt er gedacht.’

    Bedrijven zijn controle kwijt
    Door digitalisering zijn bedrijven deels hun controle kwijt, meent Leenheer. ‘Consumenten worden mondiger. Ze zijn kritisch. Richten platforms op of vinden elkaar op social media. De marketeer moet uitvinden wat hierbinnen zijn rol is. Hoe daar mee om te gaan.’

    Binnen het lectoraat van Leenheer staat de consument centraal. ‘De toenemende aandacht voor duurzaamheid heeft daar mee te maken. Dat betekent namelijk eerlijk omgaan met consumenten, duurzame productinformatie verstrekken en privacygevoelige gegevens veilig bewaren. Facetten die steeds belangrijker worden.’

    Gedrag beïnvloeden
    Hoe kun je als marketeer consumenten informeren en prikkelen tot duurzaam gedrag is een andere factor. ‘Consumenten moeten zich realiseren welke impact hun aankoop heeft. Is het wel zo duurzaam om je kleding online te bestellen en gratis te laten bezorgen? Wat zijn de milieukosten daarvan?’, zegt Leenheer. ‘Je kunt gedrag op verschillende manieren beïnvloeden: voorlichting geven, informatie in de vorm van labels en keurmerken, maar ook prijsprikkels. Een goed voorbeeld is de maatregel rond plastic tasjes, als je de geluiden moet geloven werkt dat. Maar zoiets kun je niet overal voor doen.’

    Leegstand
    De leegstand in stadscentra vanwege het failliet gaan van winkelketens ziet Leenheer als een belangrijke actuele ontwikkeling binnen het vakgebied. ‘Dat heeft een impact op het hele winkellandschap, maar ook op ruimtelijke ordening en leefbaarheid. De gevolgen zijn niet alleen groot voor retailers en marketeers, ook voor beleidsmakers. Hoe houd je het centrum aantrekkelijk? Dat zijn belangrijke vragen voor de nabije toekomst in de regio Brabant.’

    De lectorale rede Duurzame marketing in een digitale wereld van Jorna Leenheer vindt plaats op 26 februari bij Avans in Den Bosch en start om 15.00 uur.

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    Er zijn nog geen reacties.