Avansmedewerker reist mee met vluchtelingen

Esther van der Ham, coördinator en projectmanager bij het Expertisecentrum Duurzame Innovatie van Avans, schreef afgelopen jaar een boek over vluchtelingkinderen aan de Syrische grens.  Voor een vervolg op haar verhaal maakte ze dezelfde reis als de vluchtelingen.

Van der Ham vertrok op 7 februari naar Lesbos. Van daaruit reisde ze naar Macedonië. Ze legde een deel af van de weg die de vluchtelingen volgen naar West-Europa. Dat deed ze om een zo goed mogelijk beeld weer te geven in haar vervolgboek.

Waargebeurde situaties
Het boek is gebaseerd op waargebeurde situaties. Het verhaal gaat over Jamil en zijn jongere zusje Jamila in een Syrisch vluchtelingenkamp. De omstandigheden zijn treurig, maar worden al gauw beter als er een nieuwe school wordt gebouwd. Toch is Jamil niet tevreden en gaat hij op reis naar een beter leven. Een barre tocht naar Europa.vluchtelingtochbalkan_max

Trauma’s verwerken
De boeken van Van der Ham zijn bedoeld voor in een vluchtelingenkamp. Ze worden gebruikt op scholen. Door de huidige situatie te beschrijven, leren kinderen daarover te praten en na te denken. Ze leren hoe ze het beste hun toekomst weer op kunnen pakken. Daarnaast helpt het boek de kinderen hun trauma’s te verwerken.

Ook wil Van der Ham met haar boeken de vluchtelingkinderen op educatief niveau ontwikkelen. Die zijn zo geschreven dat ze kinderen ondersteunen bij wat voor hen belangrijk is. Denk daarbij aan het leren en onthouden van de eigen achternaam, cijfers en kleuren. Dingen die in Europa vanzelfsprekend zijn, maar die zijn vergeten door de oorlog.

vluchtelingkamptent_max

Al eerder in Syrië
Van der Ham reisde vorig jaar naar het Syrische vluchtelingenkamp Bab as Salaam. Daar wonen vijfduizend kinderen die voor de oorlog zijn gevlucht. In 2015 ging ze daar naartoe om containers die bedoeld zijn als leslokalen te verven zodat twaalfhonderd kinderen in beurten naar school kunnen. De illustraties in de boeken van Van der Ham vielen zo in de smaak dat ze werd gevraagd de containers te beschilderen.

Foto’s: Esther van der Ham