Breda dreigt met sluiting studentensoos

Foto: facebook.com/debolleboos

Breda dreigt De Bolleboos, de studentensoos van studentenvereniging Phileas Fogg, op korte termijn te sluiten. Het botert al langer niet tussen gemeente en soos zo blijkt uit een artikel van BN|DeStem.

Ondanks diverse sommaties, dwangsomdreigingen en een ‘laatste kans’ die de gemeente begin november bood, blijft de sociëteit een bron geluidsoverlast voor de buurt. Metingen op vrijdag 15 en dinsdag 26 januari hebben dat aangetoond.

6.000 euro aan dwangsommen
Inmiddels zou er voor 6.000 euro aan dwangsommen openstaan. Het soosbestuur moet dit bedrag binnen zes weken betalen. Verder dreigt de soos de drank- en horecavergunning te verliezen.

Omwonenden hebben al langer last van de sociëteit aan de Schoolstraat en de gemeente doet te weinig. ‘De gemeente houdt het bestuur al veel te lang de hand boven het hoofd en vordert ten onrechte niet alle, inmiddels verbeurde, dwangsommen in’, stelt omwonende Christel Ooms in BN|DeStem.

Inspectie
De gemeente wil donderdag met het bestuur om tafel om het huisreglement bespreken, een rondgang maken door het gebouw en de inrichting inspecteren.

De soos werd vorig jaar al een keer gesloten voor een week. Twee Avansstudenten zijn bestuurslid van De Bolleboos.

Bas

Een domper voor de binnenstad van Breda.Ten eerste is het niet geluidsoverlast van enkel de societeit maar vooral van dronken mensen die van de Havermarkt af komen rollen, ten tweede: Wil je rustig wonen ga dan niet met je kont in het centrum wonen.

2016-02-03 12:46:55