Buitenlandse studenten betalen meer voor kamer

Buitenlandse student? Dan betaal je in Groningen ruim 72 euro meer per kamer dan wanneer je uit Nederland komt. Dat meldt RTV Noord. Ook zouden buitenlandse studenten minder tevreden zijn over de ruimte die hen wordt aangeboden.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Groninger Studentenbond. Nederlandse studenten betalen gemiddeld twintig euro per vierkante meter voor een kamer in Groningen. Buitenlandse studenten betalen vier euro meer.

Ruim 72 euro meer
Dat lijkt misschien weinig, ‘maar’, zegt voorzitter van de Groninger Studentenbond Dion Glastra: ‘Als je er vanuit gaat dat een kamer gemiddeld achttien vierkante meter is, dan betalen buitenlandse studenten al snel zo’n 72 euro meer.

In het onderzoek werd studenten ook gevraagd aan te geven hoe tevreden ze zijn over het algemene beeld, de prijs en de oppervlakte van een kamer. Nederlanders gaven een hoger cijfer dan buitenlandse studenten.

Actie ondernemen
De Groninger Studentenbond hoopt dat er actie wordt ondernomen door de gemeente Groningen, onderwijsinstellingen en verhuurders om de verschillen te verkleinen.