Let op : studiepunten kunnen worden afgepakt

Trage studenten moeten oppassen. Als ze niet op tijd hun diploma behalen, kunnen hun studiepunten nog steeds worden afgepakt, waarschuwt minister Bussemaker.

Sommige opleidingen gebruiken het als stok achter de deur: wie niet snel genoeg doorstudeert, kan zijn studiepunten kwijtraken. Maar de Tweede Kamer vindt dat niet eerlijk en maakt daar een einde aan. Het mag alleen nog als de getoetste kennis en vaardigheden aantoonbaar zijn verouderd.

Bij de tijd blijven
Daarover hebben de volksvertegenwoordigers deze maand gestemd. Dus mogen de tentamens van artsen vervallen als hun kennis over bepaalde ziektes achterhaald raakt, en ict’ers moeten ook een beetje bij de tijd blijven. Maar de studiepunten voor een tentamen rechtsfilosofie blijven langer staan.

Prompt kreeg Bussemaker een brief van een student die kennelijk baalt van vervallen tentamens. Die las in het nieuws dat de beperkte geldigheidsduur van tentamens ‘van de baan’ is en wilde weten of dat echt zo was.

Nee, antwoordt Bussemaker. De Tweede Kamer heeft zich uitgesproken, maar nu moet de Eerste Kamer zich nog over het wetsvoorstel buigen. Pas als die instemt met het wetsvoorstel, kan het kabinet een datum kiezen waarop de nieuwe wet van kracht wordt.

Afgepakte punten krijg je niet terug
Tot die dag kunnen opleidingen gewoon op de oude voet verder, waarschuwt de minister. En de wet zal niet met terugwerkende kracht ingaan: studenten krijgen de afgepakte studiepunten niet terug.

Over de klacht van de student kan de minister verder weinig zeggen. Die moet de gebruikelijke klachtenroutes volgen en kan desnoods naar de rechter stappen.

Dennis

Blijft: Universiteiten en hogescholen hun wettelijke bevoegdheid tot beperking van de geldigheidsduur van tentamens uitsluitend mogen gebruiken om de kwaliteit van het diploma veilig te stellen en niet om het studietempo van studenten op te drijven.

2016-06-07 10:00:12

Lezer

Slecht geschreven artikel met televaag titel. Geen terugwerkende kracht is wel slecht en veel studenten zullen nog even genaaid worden door hun hogeschool, verder goede ontwikkeling!

2016-03-01 12:28:33