Spaanse studenten riskeren celstraf wegens tentamenfraude

Twee Spaanse studenten hangt een jaar gevangenisstraf boven het hoofd wegens tentamenfraude. Ook riskeren ze een boete van zes euro voor elke dag dat ze in de cel zouden doorbrengen, schrijft Metro.

Het duo, afkomstig uit het Zuid-Spaanse Almería, wordt beschuldigd van het vervalsen van officiële documenten. Zo had één van de twee de identiteitskaart van de ander voorgelegd tijdens een examen.

De advocaten van de studenten vinden de mogelijke straf ‘barbaars’ en niet in verhouding met het incident. Eén van de advocaten vindt ook dat examens niet beschouwd dienen te worden als officieel document.

Boete
Bovendien hebben de twee niemand geschaad met hun actie, vindt advocaat José Carlos Segura. ‘Hoewel dit gedrag onacceptabel was, is er niet genoeg gebeurd om ze naar de gevangenis te sturen.’

Hij had gehoopt dat de studenten er met een boete of een academische sanctie vanaf zouden komen, want door deze mogelijke straf ‘zijn ze hun vrijheid kwijt en zullen ze permanent te boek staan als criminelen.’