Verse Avansstudent: ‘Nederlanders zijn heel lief’

Elk jaar komen er veel nieuwe buitenlandse studenten studeren op Avans. Afgelopen vrijdag arriveerde er weer een groep. Van tachtig studenten om precies te zijn. Zij werden verwelkomd op de Hogeschoollaan en de Onderwijsboulevard.

Er staat niet op elke hoek iemand drugs te verkopen
De studenten komen uit verschillende landen, van Portugal tot Hongarije. Afgelopen vrijdag werden zij ontvangen door Patricia Gijzen, medewerker van het International Office van Avans. Zij hield een welkomstpresentatie en gaf de studenten advies over het leven in Nederland. ‘Er staat niet op elke hoek iemand drugs te verkopen’, vertelt Gijzen lachend aan de studenten. Aan het begin van dit studiejaar kwamen er ook al 263 nieuwe internationale studenten studeren op Avans.

Nederlanders zijn lief
Mauri Pekkala uit Finland en Lucie Poinet uit Frankrijk zijn twee van de tachtig studenten die afgelopen week arriveerden in Nederland. ‘Ik studeer International Sales in Finland. Avans is de beste school in Nederland die past bij mijn studie’, vertelt Mauri. Beide studenten verblijven vijf maanden in Nederland. ‘De mensen in Nederland zijn heel lief’, zegt Lucie. ‘Ik was verdwaald en werd gelijk geholpen.’

‘Nederlanders hebben echt een gekke taal’, voegt Mauri er snel aan toe. Naast dat de studenten hier zijn voor hun studie, hebben ze natuurlijk ook tijd voor leuke dingen. ‘Ik vind het gek dat zo’n klein landje als Nederland dijken bouwt om het water tegen te houden. Dat wil ik graag met mijn eigen ogen zien. En natuurlijk moet ik een keer naar Amsterdam toe’, zegt de Finse student.

Schaatsen
De lange welkomstdag werd afgesloten bij sportcentrum Sportiom in Den Bosch. Daar werd geschaatst en konden de studenten elkaar verder leren kennen.