Avansstudenten breken stage Istanbul af

Twee studenten van de Academie voor Communicatie & User Experience (ACUE) breken hun stageperiode in Istanbul af na de aanhoudende terreurdreiging in het gebied van hun stagebedrijf.

Na de aanslagen op zaterdag 19 maart in de hoofdstad van Turkije zocht Avans contact met twaalf studenten die zich op dit moment in het land bevinden. Marianne Nobels, interim-directeur van ACUE, vertelt dat Avans in overleg met de ACUE-studenten, het advies heeft gegeven terug naar Nederland te komen en de stage op afstand te vervolgen.

Skypegesprekken
Nobels: ‘De studenten zitten in het gebied Mecidiyeköy waar ook het Nederlandse consulaat zich bevindt. De terreurdreiging is daar hoog. Nadat we gesprekken met ze gehad hebben via Skype, hebben we gezegd dat het verstandig is om terug te komen.’ Nobels benadrukt dat het advies alleen gegeven is aan de twee studenten van ACUE vanwege de ligging van hun stage.

Geen negatief advies
Donderdag werd bekend dat het Nederlandse consulaat in Istanbul gesloten is vanwege mogelijke terreurdreiging. Het International Office ziet echter geen reden om de tien andere Avansstudenten die zich op dit moment voor hun studie in Turkije bevinden terug naar Nederland te halen.

Femke Geurts, medewerker International Office: ‘De overheid heeft geen negatief reisadvies afgegeven voor Istanbul en vooralsnog is het Nederlandse consulaat de enige die zijn deuren heeft gesloten. Wij vinden het momenteel niet nodig de andere studenten terug te roepen. Wel houden we de situatie in Turkije nauwgezet in de gaten.’