Belastingaangifte: tips voor studenten

Ook studenten en net-afgestudeerden moeten op tijd hun belastingaangifte doen. Een aantal belangrijke tips op een rij.

Loonbelasting bij stage
Werkgevers houden bij iedereen loonbelasting in, maar wie maar een deel van het jaar werkt of bij meerdere bedrijven in loondienst is, kan die loonbelasting deels of helemaal terugkrijgen. Die teruggave kan óók gelden voor mensen die in 2015 stage hebben gelopen. Ook bij stagiairs wordt immers loonbelasting ingehouden, en vaak is dat meer dan nodig.

Studiekosten
De studiefinanciering is sinds dit studiejaar voor iedereen een lening en daarom heeft de Belastingdienst de regels aangepast: niemand mag nog studiekosten aftrekken. Dubbel pech dus voor iedereen die op 1 september is begonnen met studeren. Wie in januari 2015 ook al in de collegebanken zat, kan wel degelijk studiekosten aftrekken. De drempel daarvoor ligt op 250 euro en dat is na aftrek van de studiefinanciering die je ontvangen hebt. Er geldt wel een strenge grens: het moet om zaken gaan waar je vóór 1 juli 2015 voor betaald hebt. De Belastingdienst heeft ruime opvattingen over wat studiekosten zijn: collegegeld natuurlijk, maar ook boeken en andere benodigdheden vallen eronder.

Wees op tijd
Doe vóór 1 april aangifte, dan krijgt je uiterlijk 1 juli bericht hoeveel je terugkrijgt. Meestal staat het geld ook rond die tijd op je bankrekening. Een lekker extraatje voor de zomer!

mwj kolen

let op studenten welke een duaal opleiding volgen kunnen wel hun studiekosten in aftrek brengen volgens mij.

2016-03-15 16:49:50