Column: bitterballenbestuur

columnist-michael-max

De hoofdredacteur van het prachtige medium dat u nu voor u ziet, wist mij te vertellen dat een deel van politiek Nederland het liefst ziet dat studenten toetreden tot het College van Bestuur. Wist ik niet, maar het doet me denken aan het Kinderen-voor-Kinderenliedje ‘Als ik de baas zou zijn van het journaal’ (vraag maar aan je grote broer of zus). Het wetsvoorstel leidt nog wel tot de nodige reacties in de kamer: “de fracties dienden tientallen amendementen in.” Een beetje zoals studenten op een inzage dus: stapels opmerkingenformulieren in de hoop van een 4.1 een 4.5 te kunnen maken.

‘Waarom geen kinderen (sorry, studenten) bij Avans in het CvB? Ik voorzie frisse, vernieuwende ideeën: geen les voor 11 uur, overal snelle wifi en minimalisering van de tentamens’

Het lijkt een trend, kinderen inschakelen “om tot nieuwe, creatieve inzichten en ideeën te komen”. Denk aan de Albert Heijn kinderraad en kinderen die een dag de baas zijn bij PostNL (het beleid wordt er in ieder geval niet slechter op, en de postzegels niet duurder). Dus waarom geen kinderen (sorry, studenten) bij Avans in het CvB? Ik voorzie frisse, vernieuwende ideeën: geen les voor 11 uur, overal snelle wifi en minimalisering van de tentamens. Prima plannen dus, ook voor mij als docent.

‘De lunch met kaviaar en champagne kan worden ingeruild voor de bitterbal met energydrink, want wat de student niet kent dat vreet ‘ie niet’

Bovendien blijft zo het salaris van het bestuur tenminste ruim onder de Balkenendenorm. Althans, ik mag aannemen dat daar niet meer dan een keurige studentassistentvergoeding à 8,60 euro per uur tegenover staat. Bovendien kan de lunch met kaviaar en champagne ingeruild worden voor de bitterbal met energydrink, want wat de student niet kent dat vreet ‘ie niet. Ik reflecteer hier trouwens op mijn eigen studenteneetgedrag, maar als je je aangesproken voelt, dan is dat vast met een reden.

Het is wel een beetje een laf, slap aftreksel van de oude studentenprotesten. We mogen dus best wat aanvullende eisen stellen. Een vak als argumenteren lijkt me een minimale vereiste, want met ‘gewoon omdat het kan’ is Avans niet de beste hogeschool geworden. Ook het alom gerespecteerde studieloopbaanbegeleiding dient met succes te zijn afgerond, aangezien toetreding tot het CvB toch zeker wat reflectieverslagen en slb-gesprekken vergt.

‘Ik bied me hierbij ook aan voor het bitterballenbestuur, ik ben wel toe aan een warme lunch’

Overigens pleit ik dan ook voor examencommissieleden, een afvaardiging van de catering, enkele schoonmakers, conciërges en wat opleidingsdirecteuren ter opvulling in het College van Bestuur. En docenten. Ik bied me hierbij ook aan voor het bitterballenbestuur, ik ben wel toe aan een warme lunch.

Michael Doove is docent taal- en communicatieve vaardigheden aan de Juridische Hogeschool

Kind

welke door jou van (kennelijk incompetente) studenten wordt verwacht? Je moet het beeld van luie studenten die in niets anders geïnteresseerd zijn dan in internet en een zo minimaal mogelijke vorm van toetsing, toch ergens vandaan hebben.

2016-03-10 16:43:50

Kind

Gelukkig weet je de student wel op waarde te schatten; wordt vast door jouw studenten ook erg gewaardeerd. Overigens, het reflecteren op het eigen studenteneetgedrag: moet je dit niet breder trekken, gezien de concrete 'frisse, vernieuwende ideeën'

2016-03-10 16:43:35