Verwijderen hogeschoolblad met blote borsten leidt tot veel commotie

folia-borsten-max
De cover van hogeschoolblad Folia met daarop blote borsten leidde afgelopen weekend tot nogal wat commotie in de landelijke media. Twee faculteiten van de Hogeschool van Amsterdam hadden het blad uit de bakken gehaald in verband met een open dag.

De Hogeschool van Amsterdam stond toe dat de nieuwste editie van weekblad Folia werd weggehaald uit enkele van haar gebouwen. De cover van het blad zou te aanstootgevend zijn voor bezoekers van de open dag die afgelopen zaterdag werd gehouden.

Taboe
Op de cover staat een foto van een ontbloot vrouwentorso die verwijst naar een stuk over de Boobie Bible, een initiatief van een groep feministische studentes aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens Folia gaat het om een verzameling foto’s van blote borsten, gemaakt om het taboe daarop te laten verdwijnen.

Decaan Jean Tillie zegt in de Volkskrant dat hij het als ‘gastheer’ niet kan maken de bladen te laten liggen. ‘Als ik thuis bezoek krijg, laat ik ook niet alles op tafel liggen’, aldus Tillie. ‘De scholieren komen hier voor een hele belangrijke keuze. In die context past het niet dat er blote borsten liggen.’

Niet overlegd
Altan Erdogan, hoofdredacteur en directeur van Folia is ‘verbijsterd’ dat dit anno 2016 nog gebeurt. ‘Het is ook jammer dat het niet met ons is overlegd, dat we er zelf achter moesten komen,’ zegt hij tegen het Hoger Onderwijs Persbureau. De hoofdredacteur en de decaan zaten vrijdagavond ook in de talkshow Pauw om hun standpunten duidelijk te maken.

UvA-studente Matilda Medard protesteerde topless tegen het bannen van Folia uit enkele gebouwen van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Zaterdag deelde ze tijdens de open dag van de HvA Folia’s uit. Dit deed ze met ontbloot bovenlichaam.

‘Het is belachelijk dat een hogeschool een tijdschrift bant om imagoschade te voorkomen,’ zegt Medard tijdens het uitdelen van de Folia’s. ‘Veel mensen steken me een hart onder de riem en zeggen dat ze het een topactie vinden. Anderen durven niet eens naar me te kijken, terwijl die gêne dus nergens voor nodig is.’

sjaak

en ziet er nog echt heel goed uit ook

2016-03-15 10:15:24

M

Eens met de actievoerder. Klassieke kunst heeft toch ook vaak naakte beelden? Dat wordt toch ook niet gecensureerd. Bovendien bevestigt de HVA met het verwijderen van de Folia precies het punt wat men wilde maken met de rapportage.

2016-03-14 13:22:28