Leenstelselstudenten geven meer uit

Leenstelselstudenten geven per maand gemiddeld meer uit dan studenten met een basisbeurs. Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek van Johanan de Bruin en Joliene Munier, twee studenten van de pre-master Economics and Business van de Erasmus Universiteit, zo meldt Erasmus Magazine.

Volgens de onderzoekers krijgen studenten dankzij het leenstelsel eenvoudiger toegang tot een hoger bedrag per maand. Terwijl thuiswonende studenten nog 1.233 euro per jaar ontvingen met de basisbeurs, kunnen zij met het studievoorschot maximaal 11.760 euro per jaar lenen.

Woonkosten
De onderzoekers stellen dat dit op lange termijn tot financiële problemen kan leiden: ondanks een afname in de uitgaven van studenten aan onderwijs, zijn hun schulden onder het nieuwe stelsel met in totaal zo’n 6.000 euro toegenomen. Studenten die onder het nieuwe stelsel vallen, zouden vooral relatief meer uit geven aan woonkosten (zoals huur, elektriciteit en internet).

Leenstelselstudenten moeten beter voorgelicht worden over de risico’s en verleidingen van het lenen van veel geld, vinden de onderzoekers.

Ano

bron: " [Zij] onderzochten in totaal 29 EUR-studenten, waarvan er 12 in het nieuwe leenstelsel zitten, terwijl 17 tot het oude stelsel behoren." Sinds wanneer is dat een onderzoek waaraan conclusies kunnen worden verbonden?

2016-04-13 09:46:08