Rotibabi: de platenzaak en ontmoetingsplek van ABC’er Ron

Ron van de Kerkhof, vierdejaarsstudent Advanced Business Creation (ABC) in Den Bosch, is een eigen platenzaak begonnen in het centrum van Eindhoven. ‘Rotibabi is een ontmoetingsplek, waar je muziek echt kunt ervaren.’

De ABC-student begon, samen met medeoprichter Jasper Kersten, Rotibabi als webshop in december, maar sinds kort is er ook een fysieke verkoopplek. Het duo mag zijn LP’s verkopen in de kunstgalerie Kelderman en van Noort. Ron: ‘Het artwork van platen wordt vaak onderbelicht. Wij besteden daar wel veel aandacht aan, dus dat past goed in een galerie.’ Alles wat er daarnaast in Rotibabi georganiseerd wordt, sluit aan de op exposities in de kunsthal.

Muziekmarkt
De LP’s die Ron en Jasper verkopen zijn obscuur. In sommige gevallen zijn er slechts 150 platen gedrukt. Het overgrote deel daarvan wordt online verkocht, maar de Avansstudent vindt de fysieke plek minstens zo belangrijk. ‘Rotibabi moet een ontmoetingsplek zijn voor gelijkgestemden, waar je de muziek echt kunt ervaren. Ik wil bezoekers ook uitdagen om over de muziek te praten.’

Ron organiseert in zijn platenzaak ook optredens. Daarnaast werkt hij samen met STRP Festival, het Eindhovense DRUM en poppodium Effenaar. ‘Eindhoven is een grote stad en we willen hier de muziekmarkt aantrekken. Er zijn nu veel losse initiatieven en het is tijd om daar één geheel van te maken’, aldus Ron.

Rotibabi
Ervaring in de muziekscene heeft de Avansstudent inmiddels genoeg. Hij draait zelf als DJ, organiseerde feesten in Amsterdam en hij heeft een eigen boekingsbureau waarmee hij artiesten begeleidt. Maar Rotibabi is een nieuwe uitdaging.

‘De naam Rotibabi komt van een broodje varkensvlees dat in Maleisië wordt verkocht. Dat is best gek, varkensvlees in een islamitisch land. Het wordt ook vaak geserveerd op french toast. Dat broodje is een samenkomst van verschillende culturen en is niet alledaags. Dat willen wij als platenzaak ook zijn.’

De facebookpagina van Rotibabi vind je hier.