Avans niet de meest duurzame hogeschool van Nederland

Voor het vierde jaar op rij is Wageningen Universiteit uitgeroepen tot de meest duurzame instelling van het hoger onderwijs. De universiteit is nagenoeg onaantastbaar in de jaarlijkse SustainaBul-ranglijst. Avans staat op een achtste plaats.

Elk jaar rangschikken de studenten van duurzaamheidsnetwerk Morgen universiteiten en hogescholen op volgorde van duurzaamheid. Ze sturen de onderwijsinstellingen een vragenlijst toe en geven punten op grond van de antwoorden en bewijsstukken.

Avans tweede hogeschool
Wageningen staat dus bovenaan, net als in de voorgaande drie jaren. Maar de TU Eindhoven komt deze keer in de buurt en stijgt van de tiende naar de tweede plaats. In het hbo scoort de Hogeschool Utrecht opnieuw het hoogst. Avans is de tweede hogeschool op de ranking en staat op een achtste plaats.

‘De onderwijsinstellingen willen allemaal graag verduurzamen’, meent Josefine Rook, voorzitter van Morgen. ‘Maar ze missen vaak een startpunt.’ Daarvoor zouden ze volgens haar de SustainaBul kunnen gebruiken.

Sociale duurzaamheid
De SustainaBul kijkt naar de rol van duurzaamheid binnen onderwijs, onderzoek en de bedrijfsvoering van onderwijsinstellingen. Deze keer is een nieuw thema toegevoegd: de sociale duurzaamheid. Maar dat zorgt nog niet voor grote verschuivingen in de ranglijst.

Elf universiteiten en negen hogescholen doen mee. Dat is belangrijker dan winnen, denken de initiatiefnemers. Wie meedoet, heeft zijn duurzaamheidsbeleid kennelijk op orde.

duurzaamheid ranking 2016