Avans vestigt nieuwe opleidingen in Roosendaal en Den Bosch

Foto: Frans Peeters/Flickr https://www.flickr.com/photos/suspeeters/Blije gezichten dit weekend in Roosendaal nu bekend is geworden dat Avans in die stad samen met Hogeschool Zeeland een Regionaal Associate degree College (RAC) wil vestigen. Ook in Den Bosch komt een RAC van Avans.

Op de RAC’s wil Avans voltijd Associate degree opleidingen aanbieden. Dat zijn tweejarige opleidingen die qua niveau zitten tussen mbo-4 en het hbo-bachelor. Vooral voor mbo’ers die op zien tegen een vierjarige studie maar wel willen doorstuderen, is een Assiocate degree een interessante optie. Ook in de arbeidsmarkt zou er behoefte zijn aan werknemers op niveau 5.

Naar Rotterdams voorbeeld
Avans biedt al langer Associate degree opleidingen in deeltijd aan, de voltijdvariant kwam dusver nooit van de grond. De hogeschool volgt nu het voorbeeld van de Hogeschool Rotterdam die een aparte Ad-academie hebben opgericht, die is wel succesvol.

Al Bossche locatie op het oog
Het RAC in Roosendaal moet gevestigd worden in nieuwbouw op de Oostelijk Havendijk, vlakbij het station. Ook in Den Bosch heeft Avans al een locatie op het oog. Oss en Bergen op Zoom werden eerder ook genoemd als mogelijke locaties. De hogeschool verwacht jaarlijks op beide colleges zo’n 1.000 tot 1.300 nieuwe studenten.

De Avans medezeggenschapsraad en de Raad van Toezicht van Avans moeten nog wel instemmen met de plannen.