Avansstudent belangrijke knecht voor Steven Kruijswijk in Giro d’Italia

Foto: https://twitter.com/twan_castelijns

Foto: Twitter @Twan_Castelijns

Nederlandse wielrenliefhebbers weten de afgelopen week niet wat ze meemaken, voor het eerst in decennia rijdt een Nederlander alle concurrentie aan gort in een van de drie grote wielerrondes. Steven Kruijswijk wordt in zijn strijd voor het roze bijgestaan door Avansstudent Twan Castelijns.

Castelijns studeert Fysiotherapie bij de Academie voor Gezondheidszorg in Breda, hij liet zijn afsluitende stage dit studiejaar schieten voor een contract bij de wielrenploeg van Lotto NL Jumbo, zo schrijft de Volkskrant. Na de vijfdaagse ronde van Quatar is de Giro d’Italia de eerste echt grote meerdaagse wedstrijd waar Castelijns aan meedoet.

Mee in de ontsnapping
Natuurlijk is er in de media vooral aandacht voor de prestaties van Kruijswijk maar ook Castelijns rijdt als debutant dusver een prima ronde. Zo zat hij in etappe 14, de zogenaamde koninginnenrit, zelfs mee in de ontsnapping. ’De kopgroep werd uit elkaar gereden en ik werd net na de vierde klim van de dag terug gepakt door wat er overbleef van het peloton. Nog even proberen te overleven tot de voet van de een na laatste klim, echt een rotzak! 10 kilometer klimmen met bijna 10 procent is geen pretje kan ik je zeggen’, schrijft Castelijns op zijn weblog.

Kruiswijk in het roze houden
De belangrijkste taak van de Avansstudent en de andere wielrenners van Lotto NL Jumbo is Kruijswijk in het roze houden. Of zoals Castelijns het samenvat ‘overleven tot de laatste klim, proberen nog iets voor Steven te betekenen en vervolgens op tijd binnen komen’.