Avans verzamelt weer wensen van ouderen

Nationale Ouderendag max

Op 7 oktober wil Avans tijdens de Nationale Ouderendag Breda zoveel mogelijk wensen van ouderen in vervulling laten gaan. Studenten Leonie van der Linden, vierdejaars Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Myriam Putman, tweedejaars Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, roepen mensen op om eenzame oudjes aan te melden.

Vorig jaar gingen ruim vierhonderd wensen van ouderen in vervulling. Studenten, docenten en medewerkers van de Academie voor Sociale Studies Breda (ASB) zetten de hele dag senioren in het zonnetje.

Zelfstandige senioren
Ook dit jaar wil ASB zoveel mogelijk ouderen bereiken. Daarvoor zijn er vier stagiaires op het project gezet. Myriam: ‘We hadden vorig jaar vooral aanmeldingen vanuit zorginstellingen. We willen ons dit jaar meer richten op senioren die nog zelfstandig wonen. Omdat ze weinig sociale hulpmiddelen hebben en bijna niet buiten de deur komen is het lastig hen te bereiken.’

De studenten roepen thuishulpen en dokterspraktijken op om eenzame ouderen aan te melden voor de Ouderendag. ‘Wij kunnen wel aankloppen bij aanleunwoningen, maar zo bereiken we niet iedereen.’ Er worden posters in kerken en supermarkten opgehangen om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

‘Niet Geer en Goor’
De studenten willen zoveel mogelijk wensen in vervulling laten gaan. ‘We zijn niet Geer en Goor’, lacht Myriam. ‘Veel mensen willen graag naar André Rieu, wij moeten kijken of dat haalbaar is. We kijken dit jaar wel kritischer naar inzendingen. We zijn geen evenementenbureau en kunnen niet alle wensen uit laten komen, maar we doen ons best.’

Tijdens de Nationale Ouderendag hoopt Leonie dat studenten van ASB enthousiast worden over het contact met ouderen. ‘Binnen onze opleidingen zijn ouderen nog niet zo populair. Het zou mooi zijn als studenten verder gaan kijken dan hun eigen opa en oma. Je kunt zoveel leren van ouderen. Ze hebben immers veel levenservaring.’

Magisch moment
Volgens Leonie gebeurt er iets magisch tijdens de ontmoetingen op Nationale Ouderendag. ‘Voor ouderen is het ontzettend mooi dat hun wens in vervulling gaat en voor studenten is het heel bijzonder dat zij iemand hebben kunnen helpen. Na afloop is iedereen in jubelstemming.’ Op 7 oktober vervullen alle tweedejaarsstudenten van ASB een wens. Ook studenten Verpleegkunde helpen dit jaar een handje.

Ken jij iemand die in het zonnetje gezet mag worden? Stuur zijn of haar wens dan voor 1 juli naar:
ouderendag.breda@gmail.com of bel 0619264254