CMD’ers staan met installatie Junglebots op Festival Boulevard

cmdjunglebots-max

Met hun interactieve installatie Junglebots wonnen zes studenten Communication & Multimedia Design (CMD) een plekje op theaterfestival Boulevard. Ze creëerden drie robotjes die reageren op licht, geluid en beweging van bezoekers.

Veertien ontwerpteams bestaande uit tweedejaarsstudenten CMD gingen zeven weken geleden aan de slag met de opdracht om een ‘werkende, interactieve ruimtelijke opstelling’ te ontwerpen en te realiseren. ‘Elke groep kreeg als uitgangspunt een al bestaande installatie,’ aldus winnares Kim van Wijk. ‘In de eerste week moest je die installatie namaken.’

De groep van Kim koos voor Blubber Bots, waarbij een soort ballonnen reageren op licht en geluid. ‘Nadat we dit hadden nagebouwd, zijn we verder gaan ontwikkelen en hebben we er telkens iets extra’s aan toegevoegd, waaronder steeds nieuwe vormen van interactie.

Junglebots
Tijdens de eindexpositie bestond Junglebots uit drie interactieve robotjes die gaan leven als de gebruiker input levert in de vorm van licht, geluid en beweging. Zo beweegt bij pratende mensen een robotje omhoog en omlaag, bij licht draait er één rond en als er mensen op af lopen ontstaat er een schommelbeweging.

Jeanic Smits

Foto door Jeanic Smits

High-tech houtje touwtje
Hoewel het prototype van Junglebots bij de opdrachtgever duidelijk in de smaak viel, had de groep van Kim niet verwacht te winnen. Want: ‘Het is bij eerdere projecten voorgekomen dat je positieve feedback krijgt maar het cijfer dan toch tegenvalt.’

Waarom nou juist haar groep heeft gewonnen? Kim weet het eigenlijk niet. ‘Het is een heel basic ontwerp maar het trekt toch iedere keer de aandacht. De opdrachtgever was in ieder geval enthousiast. Hij noemde het high-tech houtje-touwtje.’

cmdjunglebots3-max

Festival Boulevard
Nu de studenten hebben gewonnen, moeten ze hun prototype ombouwen in iets stevigers dat geschikt is voor het festival. Van 4 t/m 14 augustus staan de CMD’ers mét installatie op het Josephkwartier in Den Bosch.

Naast Kim van Wijk bestaat de groep uit tweedejaarsstudenten Fieke Hermans, Jordy van Miltenburg, Jesse Hehl, Semme de Loor en Martijn Tom.

Junglebots

Hartstikke leuk dat jullie een artikel over ons geschreven hebben! Voor degenen die graag meer willen weten zijn we op Facebook en Instagram te vinden als 'Junglebots'. En uiteraard hopen we jullie allemaal te mogen begroeten op het theaterfestival!

2016-06-27 23:03:48