Interactie in Bredase stationshal dankzij CMD-studenten

interactief festival - cmd-sensoren-maxMensen vertrouwen blindelings op techniek, maar wat als je bij een snelheid van 130 km per uur een klapband krijgt of de lift defect raakt? Wat als de techniek je in de steek laat? Het is een van de vele dingen die je dit weekend kunt ervaren in de stationshal in Breda bij het ‘interactief festival’ van tweedejaarsstudenten Communication & Multimedia Design.

Het ‘festivalterrein’ opent vrijdag om 16.00 uur. De studenten zijn al vroeg aanwezig in de stationshal om alles op te bouwen en nog eens te testen. Sensoren zitten nog los of de ict laat ze even in de steek. Gelukkig is er nog tijd om het een en ander aan te passen.

Budget
In groepjes van vijf hebben de studenten de afgelopen acht weken gewerkt aan hun installaties. ‘We moesten iets maken met het thema Mens en Techniek en het moest interactief zijn’, vertellen een aantal studenten die een soort van pilaar gemaakt hebben met verschillende sensoren. Iedere groep kreeg een budget van 100 euro om bijvoorbeeld materiaal aan te schaffen. ‘Daar haal je het nooit mee. In onze installatie zit zeker het dubbele van dat bedrag.’
interactief festival - pilaar- max -cmd
Twee van de acht weken hebben de studenten gestopt in het bouwen van een prototype. Zagen, schilderen, boren, programmeren en solderen. Erg intensief beamen ze. ‘Gelukkig hadden we een goede docentbegeleider die ons in de juiste richting stuurde waar nodig.’

Potentie
Leon van Rooij, directeur van het Playgrounds Festival, loopt rond in de stationshal, bekijkt de verschillende installaties en geeft uitgebreid feedback. ‘De mooiste installaties, waarvan ik denk dat ze potentie hebben, krijgen een budget van ons om door te ontwikkelen. Die zijn dan uiteindelijk op ons festival te zien.’ Van Rooij ziet er mooie concepten tussen staan.

interactief festival - cmd- tent - maxDe studenten hopen dat veel treinreizigers de komende dagen naar hun werk komen kijken. Het interactieve festival is te bezoeken op vrijdag 17 juni van 16:00 tot 18:00 en zaterdag 18 en zondag 19 juni van 12:00 tot 18:00. Entree is gratis.

Pieter

Geweldig om dit in ons mooie Breda te aanschouwen!! De installatie met de tegels die we op de eerste foto hier zien was mijn favoriet! Heel leuk bedacht, de kinderen maar ook volwassenen waren er gek op!

2016-06-18 16:15:17