Oud-student laat 4 miljoen na aan Universiteit van Amsterdam

Een oud-student van de Universiteit van Amsterdam (UvA) heeft maar liefst vier miljoen euro nagelaten aan de onderwijsinstelling. Volgens de UvA zou dit het hoogste bedrag ooit zijn dat iemand persoonlijk gaf aan een Nederlandse universiteit, zo schrijft Het Parool

Het bedrag komt voort uit de nalatenschap van de 86-jarige Trudie Vervoort-Jaarsma, die in 2015 overleed. Zij studeerde in de jaren zestig psychologie aan de UvA. Haar bijdrage draagt ze op aan haar moeder die als advocaat een groot deel van het fortuin verdiende, en aan haar op jonge leeftijd overleden dochter. Ook zij studeerde psychologie aan de UvA.

Reis- en studiebeurzen
Volgens de universiteit kunnen met het geld honderden reis- en studiebeurzen worden verstrekt aan studenten. Ook zouden er initiatieven mee kunnen worden opgezet om onderwijs en onderzoek te stimuleren.