Propedeuse Avans hoef je niet meer in twee jaar te halen

Avansstudenten die aan het einde van hun tweede studiejaar niet hun propedeuse gehaald hebben, krijgen geen bindend studieadvies meer en kunnen hun opleiding dus gewoon vervolgen. De eis dat de propedeuse in maximaal twee jaar moet zijn behaald, komt vanaf nu te vervallen.

Dit nieuwe beleid gaat per direct in en geldt dus al voor de huidige tweedejaarsstudenten mochten zij in deze situatie zitten.

Uitspraken
Avans wijzigt het beleid bindend studieadvies naar aanleiding van recente uitspraken van het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (CBHO). Volgens die uitspraken mag een onderwijsinstelling maar een keer een studieadvies uitbrengen en niet twee keer namelijk aan het einde van het eerste studiejaar en aan het einde van het tweede studiejaar.

‘We gaan de studenten die dit jaar in deze situatie zaten en al gestopt zijn met de opleiding, bijvoorbeeld omdat ze dachten dat ze het toch niet meer gingen halen, actief benaderen’, zegt bestuursvoorzitter Paul Rupp. ‘Daarnaast gaan we goed in de OER kijken welke drempels er nog zijn om de studievoortgang te bewaken. Het blijft natuurlijk wel zo dat je een aantal studiepunten behaald moet hebben om door te kunnen gaan met een volgend onderdeel van je opleiding.’ Bij veel opleidingen moet je de kernvakken van het tweede jaar bijvoorbeeld afgerond hebben voor je op stage mag.

Rechtszaak
Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) overweegt een rechtszaak tegen universiteiten en hogescholen die ten onrechte tweedejaarsstudenten hebben weggestuurd. Het ISO en zijn rechtsbureau LSR roepen benadeelde studenten op om zich te melden.

Sydney Douwes

Hoi Resa, Het artikel waar je op hebt gereageerd dateert uit 2016. Avans hanteert de norm van 52 studiepunten in het eerste jaar. Als studenten die niet behalen, moeten zij de opleiding verlaten. Groet, Sydney

2023-03-27 16:32:38

Resa

Beste, Geld dit nog steeds op dit moment? Ik volg de studie commerciële economie.

2023-03-27 12:48:35

JHS studente

Geldt deze regeling ook voor studenten die eerder al een binden advies hebben gekregen en een vertraging hebben opgelopen van een half jaar?

2016-06-20 14:16:10

Jos

Stel je hebt 52 studiepunten nog steeds aan het einde van de 2e jaar, je gaat dan volgens deze regeling gewoon over naar de 3e. Binnen hoeveel tijd moet je nu je P halen dan? Hoe vaak mag je toetsen uit het 1e jaar herkansen nu?

2016-06-06 18:17:52

Arold Roestenburg

We proberen morgen zoveel mogelijk van jullie vragen beantwoord te krijgen.

2016-06-05 18:10:08

Vraag

Ik vraag me af of dit nu ook geldt voor huidige studenten in de P- fase van de Juridische Hogeschool. Mag de JHS nu nog wel studenten niet toelaten in het tweede jaar als men niet de volledige 60 studiepunten behaald?

2016-06-05 13:52:50

1ste jaars studente

Geldt dit ook voor de Juridische Hogeschool?

2016-06-05 00:33:01

2e jaars student

Krijg je dan een ongelimiteerd aantal herkansingen voor een toets die je in jaar 1 niet heb gehaald?

2016-06-04 16:20:30

Caroline

Is dit artikel ook van toepassing op deeltijdstudenten?

2016-06-03 16:45:20